طرز تهیه شیرینی زبان خانگی (آموزش مرحله به مرحله و تصوریری)

به گزارش بارازعلی، خبرنگاران | سرویس آشپزی - شیرینی زبان نوعی شیرینی بسیار لذیذ و مجلسی برای پذیرایی از مهمانان به شمار می آید. خمیر این شیرینی که به خمیر هزارلا یا خمیر هزار ورق معروف است، در تهیه شیرینی هایی مانند شیرینی ناپلئونی و شیرینی پاپیونی و نیز غذاهایی همچون بورک اسفناج و پنیر مورد استفاده قرار می گیرد. خمیر هزارلا را می توانید به صورت آماده از فروشگاه های مواد غذایی خریداری نموده و یا آن را در منزل تهیه کنید. در این مطلب با آموزش تهیه شیرینی زبان خانگی به صورت کاملا تصویری با ما همراه باشید …

طرز تهیه شیرینی زبان خانگی (آموزش مرحله به مرحله و تصوریری)

شیرینی زبان خانگی

مواد لازم برای تهیه خمیر شیرینی زبان
کره150 گرم
آرد برای مخلوط کردن با کره50 گرم
آرد قنادی یا چند منظوره250 گرم
آب سرد150 گرم
نمک1/4 قاشق چایخوری
مواد لازم برای تهیه شربت شیرینی زبان
عسل2 قاشق غذاخوری
گلاب2 قاشق غذاخوری
زعفران1/4 قاشق چایخوری
پودر پسته، پودر نارگیل یا کنجد برای تزیینبه میزان لازم

دستور تهیه

  1. ابتدا 150 گرم کره و 50 گرم آرد را آماده نموده و کره را به صورت تکه های عظیم برش بزنید.
  2. سپس 50 گرم آرد روی کره الک کنید.
  3. با انگشتان دست آغاز به مخلوط کردن آرد و کره کنید.
  4. آرد و کره را مخلوط کنید تا تکه های کره کاملا به آرد آغشته شوند و به شکل خمیری نرم و لطیف درآیند.
  5. مخلوط آرد و کره را به شکل یک توپ گرد درآورید.
  6. خمیر حاصل از آرد و کره را با دست به شکل مکعب درآورید و پس از قرار دادن آن در نایلون، به مدت 10 دقیقه در یخچال قرار دهید.
  7. 250 گرم آرد را به سطح کار منتقل نموده و با انگشتان دست خود وسط آن را گود کنید.

  8. 1 قاشق غذاخوری از آب سرد وسط آرد بریزید.
  9. بلافاصله آرد را با نوک انگشتان خود از اطراف جمع نموده و با آب مخلوط کنید. مجددا 1 قاشق غذاخوری آب سرد به آرد اضافه نموده و با نوک انگشتان خود آرد را از اطراف به سمت مرکز جمع کنید. احتیاجی به ورز دادن خمیر نیست، شما فقط باید با نوک انگشتان آرد و آب سرد را مخلوط کنید.
  10. آب سرد را به تدریج اضافه کنید و هر بار پس از مخلوط شدن با آرد، آن را باز نموده و مجددا کمی آب اضافه کنید. این عمل را تکرار کنید تا همه آب با آرد مخلوط شده و خمیری به شکل زیر حاصل گردد. خمیر در این مرحله حالت منسجمی ندارد، بنابراین آن را در نایلون قرار دهید و به مدت 1 ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند.
  11. پس از 1 ساعت، خمیر را از یخچال خارج نموده، آن را با دست به شکل کروی درآورید، روی سطح کار را کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید.
  12. مطابق شکل زیر وسط خمیر را با فشار دست کمی گود کنید.
  13. سپس خمیر را به شکل چهارپر (مطابق شکل زیر) باز کنید.
  14. با وردنه آغاز به باز کردن خمیر کنید.
  15. خمیر را از هر چهار طرف باز کنید تا ضخامت آن به نیم سانتیمتر برسد.
  16. مخلوط آرد و کره ای که قبلا آماده کردید را پس از 10 دقیقه از یخچال خارج نموده و آن را مطابق شکل زیر در مرکز خمیر قرار دهید.
  17. یکی از پره های خمیر را روی کره برگردانید، طوریکه دقیقا روی آن را بپوشاند. سپس با فشار انگشت، لبه های خمیر رویی را به خمیر زیری بچسبانید، به گونه ای که کره کاملا در زیر خمیر پنهان گردد.
  18. پس از برگرداندن پره اول، پره کناری آن را به سمت مرکز برگردانید و کناره های آن را به خمیر زیری بچسبانید.
  19. پره سوم را مطابق شکل زیر به سمت مرکز برگردانید و بچسبانید.
  20. در نهایت پره چهارم را برگردانید و کناره های آن را کاملا به خمیر اطراف بچسبانید تا به شکل یک بقچه درآید.
  21. حالا روی خمیر را وردنه بکشید تا باز گردد و طول آن افزایش یابد و به شکل مستطیلی به ابعاد 15*30 سانتیمتر درآید.
  22. خمیر را پس از باز کردن، به صورت کتابی تا بزنید، به این صورت که عرض مستطیل را به چهار قسمت تقسیم کنید، سپس 1/4 خمیر را از یک طرف روی 1/4 وسط تا بزنید (شکل زیر را مشاهده کنید).
  23. 1/4 طرف دیگر خمیر را نیز روی 1/4 دیگر وسط تا بزنید. حالا مطابق شکل زیر خمیر را که به شکل کتاب درآمده از وسط تا بزنید (در این مرحله شما یک خمیر 4 لایه دارید).
  24. به روش فوق خمیر را 2 بار دیگر نیز تا کنید، یعنی دو سر خمیر را به هم رسانده و از وسط تا بزنید.
  25. سپس خمیر را وردنه بکشید، همانطور که مشاهده می کنید، خمیر در این مرحله کاملا صاف شده و حالت کشسانی دارد.
  26. پس از اینکه خمیر را با وردنه صاف کردید، مجددا به صورت 4 لایه تا کنید و پس از قرار دادن آن در نایلون به مدت 30 دقیقه در یخچال بگذارید تا سرد گردد.
  27. پس از 30 دقیقه خمیر را از یخچال خارج نموده، وردنه بکشید، به صورت 4 لایه تا کنید و پس از قرار دادن در نایلون، 30 دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک گردد.
  28. برای بار سوم عمل وردنه کشیدن و تا کردن خمیر را تکرار نموده و این بار خمیر را به مدت 1 ساعت (و اگر وقت کافی دارید، یه مدت یک شب) در یخچال استراحت دهید.
  29. سپس خمیر را از یخچال خارج نموده، روی سطح کار قرار دهید و با یک وردنه سنگین، آن را باز کنید تا ضخامت آن به 1/5-1 سانتی متر برسد.
  30. فر را روی حرارت 200 درجه سانتیگراد گرم کنید.
  31. عسل، زعفران و گلاب را در کاسه ای ریخته، هم بزنید و کنار بگذارید تا عسل در گلاب حل شده و رقیق گردد.
  32. با استفاده از یک چاقوی، تیز خمیر را به صورت مستطیل هایی به ابعاد مورد نظر برش بزنید یا از قالب دلخواه برای این منظور بهره ببرید و در وسط هر یک از خمیرها، یک برش طولی ایجاد کنید.
  33. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید، خمیر های برش خورده را با فاصله در سینی بچینید و با استفاده از یک قلمو، شربت عسل را روی خمیر ها بمالید.
  34. سینی را در طبقه وسط فری که از قبل گرم نموده اید، قرار دهید و 15 الی 20 دقیقه صبر کنید تا شیرینی زبان طلایی شده و پف کند.
  35. سپس سینی را از فر خارج نموده و اجازه دهید شیرینی زبان خنک گردد.
  36. پس از خنک شدن شیرینی، دوباره روی آن را شربت عسل بمالید و پودر مغز پسته، پودر نارگیل یا کنجد بپاشید.
  37. شیرینی زبان را در ظرف سرو بچینید و همراه با چای به عنوان عصرانه نوش جان کنید یا با آن از میهمان های خود پذیرایی کنید.

نکاتی برای بهتر شدن شکل و طعم شیرینی زبان

  • عمل برش زدن یا قالب زدن خمیر را به سرعت انجام داده و خمیر را بلافاصله در فر قرار دهید.
  • مراقب باشید که فر بیش از حد داغ نگردد، زیرا داغ شدن بیش از حد فر باعث سوختن شیرینی می گردد و شیرینی مغزپخت نخواهد شد.
  • درجه حرارت مورد احتیاج برای پخت شیرینی زبان نباید کمتر از 200 درجه سانتیگراد باشد، زیرا درجه حرارت پایین باعث متراکم تر شدن بافت خمیر و عدم تردی آن پس از پخت می گردد.
  • دقت کنید که همه مواد و ابزار مورد احتیاج برای تهیه خمیر شیرینی زبان کاملا سرد باشند. دست خود را نیز با آب سرد خنک کنید و تهیه خمیر را در محیطی سرد انجام دهید تا گلوتن آرد آزاد نشده و خمیری باکیفیت حاصل گردد.
  • اگر برای تهیه شیرینی زبان از خمیر هزارلا یخ زده استفاده می کنید، باید قبل از استفاده کاملا آن را یخ زدایی کنید. برای این منظور خمیر را از شب قبل از فریزر خارج نموده و در یخچال قرار دهید یا اگر وقت کافی ندارید، بسته به حجم خمیر، آن را یکی دو ساعت در دمای محیط قرار دهید تا کاملا یخ زدایی گردد.
  • هنگام کار کردن با خمیر مورد استفاده برای تهیه شیرینی زبان، آن را زیاد در دمای محیط نگه ندارید، زیرا گرمای محیط باعث ذوب شدن کره و چسبندگی بیش از حد خمیر می گردد. در این صورت خمیر کیفیت لازم را نداشته و پس از پخت نیز ظاهر و طعم مطلوبی نخواهد داشت؛ بنابراین خمیر را به مقدار مورد احتیاج از یخچال خارج کنید و هنگام کار کردن با خمیر سرعت عمل داشته باشید.
  • برای وردنه کشی خمیر مورد استفاده برای تهیه شیرینی زبان، باید سطح کار را آردپاشی کنید، ولی مراقب باشید که مقدار آرد خیلی کم باشد و پس از اتمام کار نیز با استفاده از یک برس، آرد اضافی را از سطح خمیر جدا کنید تا خمیر سفت نگردد و کیفیت خود را از دست ندهد.
  • در تهیه خمیر شیرینی به هیچ وجه آن را ورز ندهید، زیرا ورز دادن خمیر باعث یک لایه شدن آن پس از پخت و بافت و طعم نامطلوب شیرینی زبان می گردد.

سخن آخر

همانطور که مشاهده کردید، شیرینی زبان نوعی دسر یا میان وعده خوشمزه به شمار می آید که با خمیر مخصوصی درست می گردد. تهیه این خمیر زمان بر است ولی برای تضمین سلامتی شیرینی، پیشنهاد می کنیم آن را به صورت خانگی تهیه کنید. در این مقاله سعی کردیم همه نکات مورد احتیاج برای تهیه این شیرینی پیچیده را ارائه کنیم. علاوه بر شیرینی زبان، پای سیب نیز از جمله شیرینی های پرطرفدار است که تهیه آن نیز در منزل خالی از لطف نخواهد بود. کارشناسان آشپزی خبرنگاران منتظر دریافت سوالات و دیدگاه های شما به وسیله بخش ارسال نظر هستند.

منبع: setare.com
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1829

به "طرز تهیه شیرینی زبان خانگی (آموزش مرحله به مرحله و تصوریری)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی زبان خانگی (آموزش مرحله به مرحله و تصوریری)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید