فوائد توت فرنگی در سلامت

به گزارش بارازعلی، توت فرنگی محبوب ترین میوه در سراسر دنیا است. این امر می تواند به علت این واقعیت باشد که فوائد سلامتی بخش بسیاری همراه با طعم خوش آن وجود دارد.

فوائد توت فرنگی در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

توت فرنگی محبوب ترین میوه در سراسر دنیا است. این امر می تواند به علت این واقعیت باشد که فوائد سلامتی بخش بسیاری همراه با طعم خوش آن وجود دارد.

توت فرنگی به رنگ قرمز روشن بوده و حدود 600 گونه از آن وجود دارد. این نوع توت بعلاوه در انواع وحشی یافت می گردد. انواعی که ما مصرف می کنیم گونه وحشی کشت شده از این توت است. این انواع توت به وسیله رومیها حتی قبل از ظهور عصر مسیح کشت می شدند. با این حال، پس از سقوط امپراتوری روم، آنها اهمیت خود را از دست دادند. و زمانی که مجدداً در اروپا ظاهر شدند، اهمیت خود را بدست آوردند. آیا می دانستید که توت فرنگی به خانواده گل رز تعلق داشته و تنها میوه ای است که دانه های آن در قسمت خارجی قرار گرفته است. توت فرنگی بعلاوه یک توت بسیار متنوع و چند کاربردی است که می تواند به طرق بسیاری مورد استفاده قرار گیرد. از آن در سالاد، ماست، اسموتی (نوعی نوشیدنی)، دسر، بستنی و نوشیدنی های مختلف و غیره استفاده می کنند.

اطلاعات غذایی و فوائد سلامتی بخش

توت فرنگی به جهت محتوای ویتامین C خود بسیار شناخته شده است. این میوه منبعی بسیار غنی از ویتامین B، ویتامین K، مس، منگنز، فولات، پتاسیم، و غیره به تعداد می رود. در ادامه حقایق تغذیه ای آن آورده شده است.

نام ماده مغذی نسبت به درصد

ویتامین C 136%

منگنز 20%

فیبر خوراکی 13%

ید 8%

پتاسیوم 6%

فولات 5%

ویتامین B2 5%

ویتامین B5 4%

ویتامین B6 4%

مس 2%

بسیاری از افراد اغلب این سئوال برایشان پیش می آید که آیا فوائد استفاده از آب توت فرنگی با مصرف خود آن یکی و مشابه می باشد؟ پاسخ من بله خواهد بود، البته فوائد آن تفاوت خواهد نمود به این علت که قطعاً در صورت تهیه آب آن فیبر خوراکی را از دست خواهید داد. اکنون، اجازه دهید به فوائد سلامتی بخش توت فرنگی پی ببریم.

سرشار از آنتی اکسیدان

بر اساس آخرین تحقیقات اجرا شده، ثابت شده است که توت فرنگی حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان بوده که به بدن در خنثی نمودن اثرات مخرب رادیکالهای آزاد یاری می کنند. آنها بعلاوه به بدن در ترمیم بافتهای آسیب دیده موجود در بدن یاری می کنند. این آنتی اکسیدانها دارای خواص ضد التهابی می باشند. از اینرو، بیمارانی که از آرتریت روماتوئید و آرتروز رنج می برند بایستی این توت فوق العاده را بخشی از رژیم غذایی روزانه خود سازند. علاوه بر خواص ضد التهابی، مصرف منظم توت فرنگی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. گفته می گردد که این میوه در میان 8 ماده غذایی برتر به جهت پایین آورنده خطر بروز سرطان می باشد.

حفاظت در مقابل بروز حمله قلبی، سکته مغزی و آلزایمر

پتاسیم، الکترولیتها را تنظیم می سازد. ترکیب پتاسیم با آنتی اکسیدانهای موجود در توت فرنگی به محافظت از قلب در برابر حملات قلبی و سکته مغزی یاری می نماید. فولات موجود در آن فراوری سلولهای قرمز خون را بالا برده و آغاز بیماری آلزایمر را به تأخیر می اندازد.

حفاظت در مقابل بروز بیماری دژنراسیون ماکولا

مصرف سه وعده یا بیشتر از توت فرنگی به جهت پایین آوردن خطر بیماری دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن توصیه می گردد. اگر فکر می کنید گنجاندن سه وعده در رژیم غذایی خود کار دشواری است، به من اعتماد کنید این کار سخت نمی باشد. در هر وعده غذایی که صرف می کنید، می توانید اطمینان حاصل کنید که این میوه بخشی از آن را تشکیل دهد. غلات صبحانه شما می تواند حاوی توت فرنگی باشد، در غیر این صورت سالاد مورد استفاده در هر وعده غذایی تان بعلاوه می تواند حاوی این میوه باشد.

سرشار از ویتامین و مواد معدنی

همانطور که در این جدول می بینیم، توت فرنگی سرشار از بعضی ویتامینها، مس و منگنز بعلاوه اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است. این مواد به جذب مواد مغذی یاری نموده و از فراوری کلسترول در کبد جلوگیری می کنند. بعلاوه جهت ثابت ساختن سطوح گلوگز خون در بدن مفید می باشد.

خواص ضد پیری

تحقیقات اجرا شده نشان می دهند که توت فرنگی دارای خواص ضد پیری است. مواد مغذی موجود در آن سلولهای مغز را تغذیه نموده و سلامت مغز و بعلاوه عملنمودهای آن را افزایش می دهد. آنها اثرات از دست دادن مهارتهای شناختی و حرکتی مرتبط با سن را به تأخیر می اندازند. بجای تکیه بر مکملهای ضد پیری چرا این یار ضد پیری که به وسیله طبیعت به ما ارزانی شده را مصرف نکنیم.

از بین بردن جِرم

نمی دانستم که توت فرنگی بعلاوه به از بین بردن جرم یاری می نماید، اما خوب بایستی گفت که این صحت دارد. اسید موجود در این میوه در از بین بردن جرم بسیار مؤثر است. علاوه بر از بین بردن جرم، توت فرنگی بعلاوه به بهبود سلامت لثه هم یاری می نماید.

پس از اطلاع از فوائد سلامتی بخش این میوه، فکر نمی کنید بایستی توت فرنگی را بخشی از رژیم غذایی روزانه خود سازید؟ طبیعت آن را بر سر راه ما قرار داده است؛ بایستی از آن استفاده نموده و حداکثر فوائد سلامتی بخشی که به ما ارزانی می نماید را بدست آوریم.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2062

به "فوائد توت فرنگی در سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوائد توت فرنگی در سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید