فوائد کلم بروکلی در سلامت

به گزارش بارازعلی، کلم بروکلی نوعی سبزی از خانواده براسیکاسه یا شب بویان (Brassicaceae) است. این سبزی سبز و یا ارغوانی تیره سرشار از ویتامین، مواد معدنی و برخی آنتی اکسیدانهای قدرتمند بوده که می توانند به افزایش

فوائد کلم بروکلی در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

کلم بروکلی نوعی سبزی از خانواده براسیکاسه یا شب بویان (Brassicaceae) است. این سبزی سبز و یا ارغوانی تیره سرشار از ویتامین، مواد معدنی و برخی آنتی اکسیدانهای قدرتمند بوده که می توانند به افزایش سلامت شما کمک کنند.

کلم بروکلی گیاهی است متعلق به خانواده براسیکاسه که سبزیجاتی از جمله کلم، گل کلم و کلم بروکسل یا کلم فندقی را شامل می شود. کلم بروکلی به جز رنگ، در موارد دیگر شباهت زیادی به گل کلم دارد. بروکلی سبزی بسیار مغذی است که سرشار از چندین ماده مغذی و شیمیایی حیاتی است.

اطلاعات تغذیه ای

یکی از قابل توجه ترین منابع چندین ویتامین مهم از جمله ویتامین A، C، K، B6، B12 و فولات یا اسید فولیک به شمار می رود. این سبزی سرشار از کلسیم، پتاسیم، کروم، منیزیم، آهن و روی است. علاوه بر آن، حاوی چندین مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدانهای مهمی است که از میان آنها بتا کاروتن، ایزوتیوسیانات، کوئرستین، ایندول و گلوتاتیون قابل ذکر می باشند.

همچنین حاوی ترکیب سولفورافان (sulforaphane) بوده که تعیین شده است دارای خواص ضد سرطانی، ضد میکروبی و ضد دیابت می باشد. این سبزی منبعی غنی از فیبر بوده و می تواند نیازهای روزانه هم فیبر محلول و هم نامحلول را تأمین سازد. به عبارت دیگر، مقدار چربی این سبزی پایین است.

فوائد سلامتی بخش

محتوای بالای ویتامین C موجود در کلم بروکلی آن را سبزی ایده آل جهت دریافت مقدار کافی آنتی اکسیدانهایی می سازد که وجودشان جهت خنثی ساختن اثرات رادیکالهای آزاد مضر ضروری می باشد. ویتامین C همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت ساخته و جذب آهن را تسهیل سازد. از سوی دیگر، کلسیم و پتاسیم به مقدار فراوان در این سبزی وجود داشته و می توانند برای عوارضی مانند پوکی استخوان و فشار خون بالا مفید باشند.

کلسیم جهت برخورداری از دندان ها و استخوانهایی سالم مورد نیاز است، در حالی که پتاسیم ماده معدنی است که وجود آن جهت سوخت و ساز و حفظ تعادل آب در بدن ضروری می باشد. این ماده معدنی همچنین برای قلب و کلیه مفید می باشد. کلم بروکلی همچنین حاوی مقدار قابل توجهی کروم بوده که می تواند به تنظیم سطح قند خون و انسولین کمک نماید.

این سبزی حاوی مقدار قابل توجهی فیبر بوده که جهت سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد. مطالعات انجام شده بسکمک همچنین خواص ضد سرطانی این سبزی را نشان می دهند که می توان آن را به محتوای بالای سولفورافان و ایندول نسبت داد. سولفورافان می تواند به فعال نمودن و افزایش سطوح آنزیمهایی که در ارتباط با سرکوب سرطان و یا عوامل ایجاد کننده سرطان می باشند، کمک نماید. از سوی دیگر، ایندول ها می توانند متابولیت استروژن را غیر فعال ساخته و از اینرو خطر بروز سرطان مرتبط با هورمون مانند سرطان سینه و پروستات را کاهش دهد.

غیر از این موارد، برخی فوائد سلامتی بخش این سبزی، کاهش وزن، کاهش کلسترول، کنترل و جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر، دیابت و سرطان معده، روده بزرگ و ریه را شامل می شود. کاروتنوئیدهای موجود در این سبزی برای چشمها اهمیت داشته و می توانند به جلوگیری از بروز بیماریهایی مانند آب مروارید کمک کنند.

زنان باردار می توانند خطر بروز نقص های مادرزادی در نوزادان خود را با وارد نمودن کلم برولی به رژیم غذایی خود کاهش دهند. عارضه کمبود فولیک اسید یکی از خطرناکترین عوامل نقص های مادرزادی به شمار می رود. این سبزی حاوی مقدار کافی فولیک اسید بوده و از اینرو می تواند به کاهش وقوع نقص های مادرزادی در نوزادان کمک نماید.

بنابراین، کلم بروکلی ماده غذایی ایده الی بوده که می تواند چندین بیماری متداول از جمله آب مروارید، فشار خون بالا، پوکی استخوان، سرماخوردگی، دیابت و حتی سرطان و تومور را تحت کنترل در آورده و یا از بروز آنها جلوگیری نماید. با این حال، سعی کنید از پخت بیش از حد این سبزی خودداری کنید، به این دلیل که این کار می تواند محتوای ویتامین و مواد معدنی آن را کاهش دهد. بهتر است این سبزی را به روش های ساده ای مانند بخار بپز و یا قرار دادن در فر بپزید بجای آنکه آن را در مقدار زیادی روغن و چربی سرخ کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2063

به "فوائد کلم بروکلی در سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوائد کلم بروکلی در سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید