نظر روسای انجمن های پزشکی ایران در خصوص اهدای خون چیست؟

به گزارش بارازعلی، تهران (پانا) - اهدای خون در ایران سال ها است که به صورت کاملا داوطلبانه انجام می گردد و خون و فرآورده های خونی مورد احتیاج بیماران در ایران از این طریق تامین می گردد و در حال حاضر سالانه در ایران بیش از دو میلیون 100 هزار نفر به صورت کاملا داوطلبانه خون اهدا می نمایند.

نظر روسای انجمن های پزشکی ایران در خصوص اهدای خون چیست؟

به گزارش ایرنا، 14ژوئن برابر با 24 خرداد ماه به نام روز جهانی اهدانمایندگان خون نامگذاری شده و سال جاری هم با شعار اهدای خون تو، تداوم تپش قلب جهان زینت داده شده است، به همین مناسبت جمعی از پزشکان صاحب نام و دارای اعتبار علمی و از روسای انجمن های مختلف علوم پزشکی نظرات خود راجع به اهدای خون بیان کردند.

اهدای خون، اهدای زندگی است به همنوعی که جانش به قطرات خون اهدا نمایندگان بستگی دارد و اهدا نماینده بی هیچ چشم داشتی فقط به امید نجات جان انسانی خون خود را اهدا می نماید تا شادمانی و سلامتی که عظیمترین نعمت الهی است را به نشانه انسانیت و ایثار به بیمار و خانواده اش هدیه کند، هدیه ای از جنس نوع دوستی.

خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر مردم جهان، یک نفر در طول زندگی نیاز به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می نماید.

بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می گردد، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی است، همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف نمایندگان خون و فرآورده های خون هستند.

با اهدای یک واحد خون می توان جان سه نفر را نجات داد؛ از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می گردد که در جراحی ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت گرفته می گردد که به مصرف بیماران سرطانی می رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می گردد.

حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون 18 سال تمام و حداکثر سن 60 سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون 60 سال است و برای دفعات بعدی سن اهدانماینده مستمر (با سابقه حداقل 2 بار اهدای خون در سال) حداکثر 65 سال است و هر واحد خون اهدایی حدود 450 میلی لیتر و معادل فقط 10 درصد حجم کل خون بدن است. پلاسما و گلبول های سفید و پلاکت ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون ساز بدن جایگزین می شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد نمود، بنابراین گلبول های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می گردد.

هیچ ثوابی بالاتر از اهدای خون و نجات دادن یک بیمار و خانواده او نیست

پروفسور اردشیر قوام زاده، استاد ممتاز و رئیس انجمن پیوند سلول های بنیادی خونساز گفت :هیچ ثوابی بالاتر ازاهدای خون و نجات دادن یک بیمار و خانواده او نیست.

وی با بیان اینکه 450 فوق تخصص خون و سرطان شناسی در ایران در حال ارائه خدمت به بیماران هستند، گفت: اگرچه با افتخار از حضور این تعداد پزشک یاد می کنم اما یادآور می شوم که تپش قلب ها با وجود خون است که تداوم می یابد.

وی از سال 1369 به عنوان سالی که نخستین پیوند سلول های بنیادی در ایران انجام شد یاد کرد و توضیح داد: پیوند مغز استخوان بدون وجود خون و پلاکت در دسترس تقریبا غیرممکن است.

پروفسور قوام زاده توضیح داد: ایران دومین کشور از لحاظ تعداد پیوند سلول های بنیادی خون ساز در جمعیت بیماران تالاسمی است و این مهم بدون فداکاری اهدانمایندگان خون سالم غیرقابل انجام بود و به دلیل از خودگذشتگی اهدانمایندگان خون است که بسیاری از این بیماران هم اکنون در قید حیات هستند و به زندگی بازگشته اند.

وجود اهدانمایندگان خون داوطلب در ایران یک نعمت است

دکتر حسن ابوالقاسمی؛ فوق تخصص خون و سرطان شناسی بچه ها و رئیس انجمن خون و سرطان ایران با اشاره به اینکه یکی از نعمت های ایران بخصوص در چهل سال گذشته وجود اهدانمایندگان خون است، گفت: نسبت به کشورهای منطقه در ترویج فرهنگ اهدای خون شرایط بسیار خوبی داریم و البته تجربه ها و اتفاقات در طول چهل سال اخیر همچون جریان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مناسبت های مختلف مثل عاشورا و اربعین باعث شد تا این کار مهم به نذر خون توسط بعضی مردم تبدیل گردد و رشد اهدای خون به جایی برسد که بیش از 15 سال است به جرگه کشورهایی بپیوندیم که دارای اهدای خون صد در صد داوطلبانه هستند.

وی با تاکید بر این نکته که اهدانمایندگان خون در ایران، خطر کمی از منظر بیماری های عفونی دارند و یکی از سالم ترین خون های اهدایی را کشور ما دارد، خاطر نشان کرد: البته بهترین و فداکارترین پرسنل دولت در این سازمان هستند که در همه شرایط سخت با پذیرایی و تکریم مراجعه نمایندگان به نحو شایسته توانستند در جذب و حفظ اهدانمایندگان خون پیروز باشند و شاخص بالای 25 در هزار نفر برای اهدای خون و همچنین تعداد قابل توجه سهم اهدانمایندگان مستمر در آمار کلی اهدانمایندگان خون، گواهی بر این حرف است.

رئیس انجمن پزشکی خون و سرطان افزود: پیشرفت عمل جراحی، توسعه درمان سرطان، و ارتقای صندلی ایران در درمان بیماری های خونی مثل تالاسمی نیاز به خون را بیش از گذشته نموده است و خوشبختانه امروز تامین فرآورده های خون مثل پلاسما که ارزش بالایی دارد، توسط انتقال خون در حال تامین و تهیه شدن است که البته نباید مغرور باشیم و با گسترش برنامه ها و اهداف، روزی بتوانیم صادرنماینده محصولات پلاسمایی در جهان باشیم و با شتاب به سمت تحقق آن برویم.

دکتر ابوالقاسمی با بیان اینکه امید به زندگی در کشور بالا رفته و این فرایند افزایش طول عمر جامعه، افزایش نیاز به خون و فرآورده های خون را بالا می برد و همچنان هم خون هیچ جایگزینی ندارد، یادآور شد: اهدای خون یکی از بهترین پیوندهاست که عضوی از شما به یاری یک انسان دیگر می آید و مصداق عینی شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند در فرهنگ اهدای خون است. یکی از ساده ترین و کم خرج ترین کارهایی است که می توان ثواب زیادی برد و جان چند انسان را نجات داد. به همین خاطر از همه ملت عزیز ایران می خواهم که بیایند و به جمع اهدانمایندگان خون بپیوندند.

پیشرفت علم جراحی در ایران مرهون حضور اهدانمایندگان خون است

پروفسور محمد علی یوسف نیا، فوق تخصص جراحی قلب نیز پیشرفت علم جراحی در ایران مرهون حضور اهدانمایندگان خون است دانست وبا تقدیر از کوشش های دکتر فریدون علا بنیانگذار سازمان انتقال خون ایران گفت: در برابر خدمات دکتر علا سر تعظیم فرود می آورم چرا که یکی از دلایل پیشرفت جراحی به ویژه جراحی قلب در ایران به دلیل وجود یک مجموعه پرکوشش در انتقال خون و حضور و همراهی همیشگی اهدانمایندگان خون است.

وی با بیان اینکه انجام اعمال جراحی متفاوت بدون یاری اهدانمایندگان خون ممکن نیست، اضافه نمود: سازمان انتقال خون با ایجاد همگرایی و تسهیل کار خون را از مردمان نیکوکار به بیماران نیازمند می رساند و این کار عظیم را سالها انجام داده است و خوشحالم که از شرایط فاجعه بار انتقال خون پیش از تاسیس این سازمان در کشور سال ها گذشته است.

اهدانمایندگان خون الگوی فعالیت های انسان محبت آمیز هستند

دکتر ایرج خسرو نیا، متخصص بیماری های داخلی و رئیس هیات مدیره جامعه علمی پزشکان با تبریک روز جهانی اهدانمایندگان خون به همه مراجعه نمایندگان به مراکز اهدای خون سازمان انتقال خون ایران گفت: امیدواریم این عزیزان که خیرخواهانه به دنبال نجات جان همنوعانشان هستند، الگوی دیگران باشند.

وی ادامه داد: مهمترین مایع حیاتی خون است و بسیاری از عمل های جراحی، آسیب دیدگان تصادفات جاده ای و دیگر بیماران، با اهدای خون به زندگی بازمی گردند و امیدواریم تعداد مراکز اهدای خون گسترش پیدا کند تا تعداد بیشتری از همه مردم در سراسرکشور بتوانند این کار ارزشمند را انجام دهند.

جوانان باید حضور فعال تری در مراکز اهدای خون داشته باشند

دکتر علیرضا سلیمی، متخصصی بیهوشی و رئیس انجمن بیهوشی ایران نیز با اشاره به اینکه بهترین لحظاتش در بیست سال طبابت، لحظاتی بوده که جان انسانی را نجات داده است، گفت: اهدانمایندگان خون در طول عمر خود می توانند ده ها همنوع را نجات دهند و انتظار این است که جوانان حضور فعال تری در مراکز اهدای خون داشته باشند و لذت بخشش و این کار خوب را تجربه نمایند.

ارزش بالایی در کار انسان محبت آمیز اهدانمایندگان خون وجود دارد

دکتر محسن نفر، فوق تخصص نفرولوژی و رئیس انجمن کلیوی ایران گفت :ارزش بالایی در کار انسان محبت آمیز اهدانمایندگان خون وجود دارد و بیماران کلیوی عظیمترین مشکلشان کم خونی است و به رغم وجود داروهایی برای جبران این مشکل، اما بعضی اوقات نیاز خیلی شدید به تزریق خون دارند و یکی از نیازهای جدی این بیماران، فرآورده های خون همچون پلاکت و پلاسما است که توسط اهدانمایندگان عزیز اهدا می گردد.

وی اضافه نمود: آلبومین یکی از نیازهای این بیماران است که مشتق از فرآورده های خون است و فاقد جایگزین بودن این محصولات حیات بخش نشان می دهد که چه ارزش بالایی در کار انسان محبت آمیز اهدانمایندگان خون وجود دارد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1924

به "نظر روسای انجمن های پزشکی ایران در خصوص اهدای خون چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر روسای انجمن های پزشکی ایران در خصوص اهدای خون چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید