تور قطر: هرآنچه که باید راجع به قطره ویتامین آد بدانیم

به گزارش بارازعلی، قطره مولتی ویتامین یکی از قطره های لازم برای رشد بچه ها است. مصرف قطره مولتی ویتامین برای بچه ها باعث می گردد تا آن ها وزن بگیرد اما تاثیر قطره آ د یا مولتی ویتامین بر وزن نوزاد بسیار مهم است نوزادانی که به طور دائم روزی 25 قطره مولتی ویتامین مصرف می نمایند می توانند به وزن خوب و ایده آلی برسند اما مصرف این قطره در بچه ها اگر بیش از مقدار باشد ممکن است اثرات سویی بگذارد و در بدن نوزادان منفی اثر کند.

تور قطر: هرآنچه که باید راجع به قطره ویتامین آد بدانیم

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

قطره ویتامین آ د (AD) برای نوزاد

ویتامین آ و ویتامین دی برای رشد و استخوان سازی نوزادان بسیار ضروری هستند. برای نوزادان زیر شش ماه، خوراندن هر چیزی جز شیر، حتی آب به نوزاد ممنوع است. با این وجود، از پانزده روزگی نوزاد ضروری است که ویتامین AD به او داده شود.

در ایران نیز مثل بسیاری از کشور های دیگر این دو ویتامین به صورت قطره ویتامین آ د (AD) برای نوزاد از روز پانزدهم تولد تا دو سالگی به میزان روزی 15 تا 25 قطره (متناسب با رشد شیرخوار) تجویز می شود.

مصرف قطره آهن هم از انتها 6 ماهگی، یعنی همزمان با تغذیه تکمیلی، باید آغاز شده و تا انتها 2 سالگی ادامه پیدا کند. میزان لازم قطره آهن هم بین 10 تا 15 قطره در روز است. (برترین زمان دادن قطره آهن به نوزاد و میزان مجاز آن)

فراوری نمایندگان این مکمل ها، بر اساس احتیاج بچه ها کشور و تعامل با وزارت بهداشت، این مکمل ها را فرموله، فراوری و به بازار عرضه می نمایند.

احتیاج به ویتامین A
ویتامین A به عنوان یکی از حیاتی ترین مواد مورد احتیاج بدن، موجب بهبود بینایی، به خصوص درک رنگ و قابلیت دید در شب می شود. علاوه بر این، این ویتامین به ساختن بلوک های اصلی سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری ها یاری می نماید و به طور مستقیم بر بافت پوست و مو تاثیر می گذارد. بچه های که ویتامین A کافی به بدن شان نمی رسد در مقابله با بیماری ها ضعیف تر هستند و یک بیماری ساده ممکن است برای آن ها مرگبار باشد.

ویتامین آ بیشتر در جگر، شیر، تخم مرغ، هویج و کدو تنبل دیده می شود.

احتیاج به ویتامین D
ویتامین D تاثیر مستقیمی بر تقویت و رشد استخوان ها دارد. این ویتامین با جذب مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم، کانی سازی در استخوان ها را تقویت می نماید. تأثیر ثانویه ویتامین D بر ایمنی است. این ویتامین نه تنها به مبارزه با عفونت های خارجی یاری می نماید، بلکه مانع از خودایمنی شدن بیماری های خاص می شود.

اگرچه بدن انسان می تواند ویتامین D فراوری کند و در شیر مادر نیز وجود دارد، اما این میزان برای احتیاج بدن کافی نیست؛ بنابراین بایستی با مصرف مکمل های ویتامین D و حتی مواد غذایی غنی شده با ویتامین D، مانند شیر یا غلات، این احتیاج را برطرف کرد.

منابع ویتامین D در تخم مرغ، نان و ماهی های چرب یافت می شود.1

تداخل دارویی ویتامین AD یا مولتی ویتامین بچه ها

تتراسیکلین

آنتی اسید

باربیتوراتها

فراورده های حاوی کلسیم بالا

روغن پارافین خوراکی

موارد منع مصرف قطره ویتامین آد

هایپرونیامینوز

نقص فعالیت قلبی

هایپرفسفاتی

مسائل مزمن کلیوی

حساسیت نوزاد به قطره آد.2

عوارض جانبی قطره آد برای نوزادان

این علائم در کودک در صورت مسمومیت مشاهده می شود :

یبوست

دو بینی

اسهال

کم اشتهایی

خواب الودگی

تهوع واستفراغ

تکرر ادرار (در شب ها)

دردهای عضلانی - اسکلتی.3

عوارض ندادن قطره ویتامین آ د (AD) به نوزاد

کمبود ویتامین آ و دی در کودک باعث اختلال رشد، کاهش ایمنی و مقاومت بدن، ابتلای مکرر نوزاد به بیماری ها و اختلال در خونسازی می شود.

کم شدن ویتامین آ د، کودک را در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های تنفسی (مثل ذات الریه) بر اثر ضعیف شدن دستگاه تنفسی در برابر عفونت ها، اسهال و اختلال در رشد قرار می دهد.

کمبود ویتامین A می تواند در کودک سبب شب کوری شود.1

اگر نوزاد بعد از خوردن قطره آ د استفراغ کرد چه کنیم؟

اگر نوزاد شما بعد از خوردن قطره آ د استفراغ می نماید بهتر است قطره آ+د را بلافاصله بعد از شیر خوردن به او ندهید و قبل از شیرخوردن به شیرخوار قطره بدهید.

قطره مولتی ویتامین برای نوزادان را کم کم و با حوصله بدهید و یکباره کل حجم قطره آ د را داخل دهان نوزاد نریزید.

اگر بلافاصله پس از دادن قطره مولتی ویتامین نوزاد آن را استفراغ کرد مجددا قطره را به او بدهید.2

بعد از دو سالگی هم مکمل ضروری است؟

اگر کودکتان سالم است و از مواد غذایی استفاده می نماید بدین معنی که بد غذا نیست ، لازم نیست به او مکمل دهید اما اگر برای برطرف احتیاج به دادن مکمل های ویتامین تمایل دارید، با پزشک مشورت کنید .

بهتر است ویتامین ها در کودک پس از دو سالگی با خوردن مواد غذایی تامین شود . مواد غذایی سرشار از ویتامین دی و آ عبارتند از:

شیر و لبنیات، کره، تخم مرغ، جگر، سبزی های زرد مثل هویج، کدو حلوایی و میوه های زرد و نارنجی رنگ مثل آلو، زردآلو، قیسی، خرمالو و طالبی ، سبزیجات دارای رنگ سبز تیره مثل اسفناج و جعفری.3

ویتامین آ د (AD) خارجی برای نوزاد بهتر است یا ایرانی؟

از آنجا که احتیاج بچه ها هر کشور با کشور های دیگر فرق می نماید متخصصان و مسئولان هر کشور با توجه به میزان کمبود های تغذیه ای بچه ها، میزان لازم برای مصرف هر مکمل را مشخص می نمایند. در ایران، متخصصان با تحقیقات علمی به این نتیجه رسیده اند که نوزاد باید از 15 روزگی تا 2 سالگی، روزی 15 تا 25 قطره ویتامین AD (متناسب با رشد نوزاد) دریافت کند؛ بنابراین اگر از مکمل های خارجی بجای مکمل ایرانی استفاده شود، هم میزان لازم برای کودک درست رعایت نمی شود و هم ممکن است یک ویتامین به او کمتر و یک ویتامین بیشتر از میزان مورد احتیاج به کودک برسد و در نتیجه این اتفاق، خطرات جدی برای سلامت نوزاد رخ می دهد.1

ترکیبات تشکیل دهنده ویتامین آ د (AD) برای نوزادان در ایران بر اساس احتیاج به این صورت است:

عنوان میزان احتیاج روزانه
ویتامین آ 1500 IU *
ویتامین د 3 400 IU *

همه بچه ها باید مکمل آهن و ویتامین AD بخورند؟

شیر مادر بین تمام شیرها فقیرترین شیر از نظر میزان آهن است و از طرفی ذخیره آهن بدن شیرخواران در 6 ماه اول زندگی شان به اتمام می رسد. بنابراین حتما باید بعد از 6 ماهگی، به بچه ها آهن داده شود.

کمبود آهن با مسائل رفتاری، هوشی و حرکتی-عضلانی در بچه ها ارتباط دارد و باعث اختلال در رشد بچه ها می شود. 2 ویتامین A وD هم به این علت که نقش بی نظیری در رشد کودک دارند و میزان آن ها نیز در شیر مادر کم است، باید به شکل قطره به بچه ها داده شوند اما یک نکته مهم که حتما باید دانست این است که شما نباید مصرف قطره را تا هر زمان که دل تان خواست ادامه دهید.

ادامه مصرف این مکمل ها به میزان احتیاج و درجه کمبودشان در بدن کودک و کمبود این ویتامین ها و آهن در غذای کودک بستگی دارد.

بعلاوه اگر به هر علتی نتوان آن ها را به وسیله غذای معمولی برای کودک تامین کرد، آن وقت است که با صلاح دید پزشک می توان مصرف آن ها را باز هم ادامه داد.4

پینوشتها

1.www.setare.com

2.www.beytoote.com

3.www.namnak.com

4.www.niniban.com

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2075

به "تور قطر: هرآنچه که باید راجع به قطره ویتامین آد بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور قطر: هرآنچه که باید راجع به قطره ویتامین آد بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید