پیش شرط مذاکره با آمریکا

به گزارش بارازعلی، نصرت الله تاجیک - تحلیلگر مسائل بین الملل:تحولات چند روز گذشته در حوزه سیاست خارجی، سفر غیرمنتظره وزیر خارجه به بیاریتز فرانسه (محل برگزاری اجلاس گروه7) و اظهارات مقامات ایران و آمریکا و در این میان کوشش های رئیس جمهور فرانسه برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن، این تصور را نزد بعضی به وجود آورده که ایران به دنبال مذاکره با آمریکاست.

پیش شرط مذاکره با آمریکا

منشا این تصور به سخنان روز دوشنبه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران بازمی گردد که گفت: اگر من بدانم در جلسه ای با کسی ملاقات کنم، مشکل کشورم حل می گردد، دریغ نخواهم کرد؛ زیرا اصل، منافع ملی کشور است. در همان روز امانوئل مکرون و دونالد ترامپ، روسای جمهور آمریکا و فرانسه در کنفرانس خبری مشترک خود اظهاراتی را مطرح کردند که احتمال مذاکره یا ملاقات میان مقامات ایران و آمریکا را تقویت کرد.

مکرون در این نشست گفت: رئیس جمهور ایران را ترغیب نموده ام که با دونالد ترامپ بر سر میز مذاکره بنشیند تا تنش میان 2 کشور از میان برود. وی در عین حال گفت که به دستیابی به یک توافق میان دوطرف بسیار امیدوار است. رئیس جمهور آمریکا نیز در پاسخ به این سؤال که آیا حاضر است با رئیس جمهور ایران دیدار کند، گفت: اگر شرایط فراهم باشد، مطمئنا با این دیدار موافقت می کنم. ساعاتی پس از این سخنان بود که رئیس جمهور ایران در اظهاراتی گفت: اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد، این کار امکان پذیر نیست؛ مگر آنکه روزی از تمام تحریم های ظالمانه دست بردارد.

این اظهارات از سوی رئیس جمهور ایران طبیعی بود. سخنان پیشین روحانی نیز حامل پیغام ملاقات و مذاکره با ترامپ نبود؛ چراکه 2 کشور اساسا به یکدیگر اعتماد ندارند. این دیوار بی اعتمادی طی 2 سال گذشته هم ضخیم تر و هم بلندتر شده است و علت اصلی این وضعیت نیز اقدام نپخته و اشتباه محاسباتی ترامپ در خروج از برجام بود. ایران از آن جهت تن به برجام داد که تمایلی نداشت در راستا کره شمالی گام بگذارد. ایران به دنبال آن بود که با یاری جامعه جهانی و هنجارهای بین المللی به دستاوردهای قانونی هسته ای کشور دست پیدا کند اما متأسفانه ترامپ با اقدام نسنجیده خود، اندک اعتمادی را که در پی برجام ایجاد شده بود، از بین برد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 475

به "پیش شرط مذاکره با آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش شرط مذاکره با آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید