12 کارگردان سرشناس که در فیلم خودشان جلوی دوربین رفتند

به گزارش بارازعلی، گاهی اوقات کارگردانان وسوسه می شوند که در فیلم های خودشان حتی شده در حد حضوری کوتاه جلوی دوربین بروند. برای بعضی از آن ها مثل آلفرد هیچکاک این تبدیل به امضایی بصری برای فیلم هایشان می گردد. برای طرفدارانشان سرگرمی است که در گوشه ای از قاب خود کارگردان را کشف نمایند. گاهی اوقات هم مثل تاد فیلیپس برای خودشان شخصیتی درست و حسابی در فیلم درست می نمایند. این فهرستی از کارگردانانی است که در فیلم های خودشان جلوی دوربین رفته اند.

12 کارگردان سرشناس که در فیلم خودشان جلوی دوربین رفتند

12. جرج لوکاس در فیلم جنگ ستارگان: انتقام سیث (Star Wars: Revenge of the Sith)

جرج لوکاس در آخرین فیلمی که در دنیای جنگ ستارگان ساخت، یک جورهایی خودش را ماندگار کرد. البته نمای خیلی کوتاهی است و اگر حواستان نباشد خیلی راحت از دستتان در می رود.

در صحنه سالن اپرا، وقتی دوربین پن می نماید و به دنبال آناکین اسکای واکر می رود، جرج لوکاس را می بینیم که صورتش آبی است و لباسی عجیب و غریب به تن دارد. او شخصیتی به شدت فرعی به نام بارون پاپانویدا است. نکته جالب دیگر اینکه دختر جرج لوکاس هم در کنار او ایستاده و نقش دختر بارون را بازی می نماید.

11. تاد فیلیپس در فیلم خماری (The Hangover)

تاد فیلیپس انگار فرمول ثابتی را پیاده می نماید؛ هر بار که در فیلم های خودش ظاهر می گردد در نقش شخصیتی به شدت ناجور و عجیب است.

در خماری، او عملا نقش مردی را بازی می نماید که اسمش هم آقای ناجور است و لباسی توی چشم به تنش نموده و در موقعیتی نامتعارف در یک آسانسور با شخصیت های فیلم گیر می افتد. شاید چون هیچ بازیگر دیگری حاضر نیست نقش این کاراکترهای عجیب و غریب را بازی کند، تاد فیلپیس مجبور است خودش آستین را بالا بزند و جلو دوربین برود. بالاخره یکی باید آقای ناجور باشد و فیلیپس مسؤولیتش را خودش به عهده می گیرد.

10. پیتر جکسون در فیلم ارباب حلقه ها (The Lord of the Rings)

وقتی کسی دنیایی به غنا و شگفتی سرزمین میانه تالکین را به تصویر می کشد، طبیعی است که دلش بخواهد خودش هم لحظه ای در آن حضور داشته باشد. پیتر جکسون در هر سه فیلم ارباب حلقه ها حضوری کوتاه و بامزه دارد. حالا یا مشغول گاز زدن هویج است یا در میانه نبرد نیزه ای پرتاب می نماید. البته مردی که در دهکده بری هویج گاز می زند در فیلم هابیت هم حضور داشت.

دختر پیتر جکسون هم در فیلم ها ظاهر شده. در قسمت اول، دختر جکسون را می توانید در بین هابیت های بچه سالی ببینید که با حیرت و شگفتی مشغول گوش دادن خاطره بیلبو بگینز از غول های غارنشین است. در هابیت هم همین دختر که حالا عظیم شده، نقش دختر بارد را بازی می کرد.

9. استیون اسپیلبرگ در فیلم پارک ژوراسیک: دنیای گم شده (Jurassic Park: The Lost World)

این یکی دقت و چشمان تیزی می خواهد. حضور استیون اسپیلبرگ در دنباله پارک ژوراسیک احتمالا ظریف ترین حضور کوتاه یک کارگردان در فیلمش است.

در خاتمه فیلم، نمایی از گزارش خبری CNN می بینیم که دارند تی-رکس و بچه اش را به جزیره سرنا برمی گردند. ولی اگر با دقت بیشتری به قاب تصویر نگاه کنید، می بینید که انعکاس جولین مور و جف گلدبلوم پیداست که دارند این گزارش را از تلویزیون می بینند. و چه کسی کنارشان نشسته؟ استیون اسپیلبرگ

8. وس کریون در فیلم جیغ (Scream)

در فیلم اسلشر پر از خونی مثل جیغ که همه چیزش امضای وس کریون است چطور می توانست در مقابل وسوسه حضور جلو دوربین مقاومت کند؟ هیمبری در دفترش نشسته که کسی به در می کوبد.

وقتی بیرون می رود و راهروها را چک می نماید، تنها کسی که می بیند سرایدار مدرسه فرد است، با بازی وس کریون کارگردان. جالبتر اینجاست که لباس بر تنش شبیه لباس فردی کروگر است، شخصیتی مشهوری که خودش برای کابوس خیابان الم خلق کرد.

7. آلفرد هیچکاک در فیلم شمال از شمال غربی (North By Northwest)

آلفرد هیچکاک در طول کارنامه پربار و پرافتخارش، در حضورهای کوتاه جلو دوربین هم خبره شد. او در 40 فیلم از 52 اثری که ساخت حضور پیدا کرد و یواشکی از پس زمینه نماهایش گذشت. وقتی یک فیلم از هیچکاک می بینید، یکی از لذت هایش پیدا کردن او در گوشه و کنار تصویر است.

یکی از واضح ترین حضورهایش در شمال از شمال غربی است. اینجا نقش مردی را بازی می نماید که از اتوبوس جا می ماند. این لحظه حدود 2 دقیقه در فیلم طول می کشد و دقیقا بعد از نقش بستن اسم خودش در تیتراژ است. یک زمان بندی دقیق.

6. رومن پولانسکی در فیلم محله چینی ها (چاینا تاون)

در یکی از صحنه های معروف این نئو نوآر معمایی پولانسکی، کاراکتر جک نیکلسون مشغول آنالیز یک محوطه حصارکشیده شده است که کردی مرموز جلوی او را می گیرد. این مرد مرموز را در تیتراژ به عنوان مرد چاقو به دست نوشته اند و خود پولانسکی نقشش را بازی نموده.

  • 10 کارگردان مشهور که بازیگران برجسته ای بودند

مرد چاقو به دست خطاب به نیکلسون می گوید: خیلی آدم فضولی هستیا مگه نه؟ هی همه جا می خوای بو بکشی. می دونی سر کسایی که جاهای بی ربطو بو می کشن چی میاد؟ دماغشونو از دست میدن. و بعد با چاقویش دماغ نیکلسون را می خراشد. شاید پولانسکی این نقش را به خودش داده تا بتواند دماغ نیکلسون را خط خطی کند. کسی چه می داند.

5. ریچارد لینکلیتر در فیلم اسلکر (Slacker)

فیلم اسلکر ریچارد لینک لتر سفری پر فراز و نشیب است با جداافتاده ها، هیپی ها و هواداران تئوری توطئه که در طول یک روز گرم و طولانی در آستین تگزاس روایت می گردد. فیلم با یک مسافر تاکسی وراج آغاز می گردد که دارد خوابش را با جزئیات کلافه کننده تعریف می نماید. درباره احتمال واقعیت های موازی و چندگانه می گوید، اینکه هربار کسی تصمیمی می گیرد، از تصمیمات دیگری که نگرفته شاخه هایی ایجاد می گردد که تا بی نهایت ادامه پیدا می نماید.

راننده تاکسی کل راستا را ساکت است، ولی مسافر همین طور حرف می زند و حرف می زند و با همین حرف هایش لحن فلسفی فیلم را به بیننده نشان می دهد که در ادامه هم جریان دارد. این مسافر کسی نیست جز خود ریچارد لینک لتر.

4. کوئنتین تارانتینو در فیلم سگ های انباری (Reservoir Dogs)

بر کسی پوشیده نیست که کوئنتین تارانتینو دوست دارد در فیلم های خودش بازی کند و نقش های کوتاهی را جلو دوربین ببرد. مثال هایش را در پالپ فیکشن و جنگوی از بند رسته دیدیم. با اینکه حضور او به نسبت بقیه کارگردان های این فهرست تعیین تر و به یاد ماندنی تر است، ولی معمولا بیشتر از چند دقیقه از زمان فیلم هایش را اشغال نمی نماید. ولی از همان چند دقیقه هم بهترین بهره ممکن را می برد.

در سگ های انباری، تارانتینو نقش آقای قهوه ای را بازی می نماید، یکی از خلافکارانی که درگیر سرقت الماس از جواهرفروشی می گردد. در ابتدای فیلم که شخصیت ها مشغول خوردن صبحانه هستند، تارانتینو سخنرانی طولانی و عجیبی درباره یکی از آهنگ های مدونا ترتیب می دهد و با لحنی مشتاق و پر انرژی تحلیل های جالبی درباره متن آن می نماید و دیالوگ هایی می گوید که صحنه صبحانه را ماندگار نموده.

البته در نهایت آقای قهوه ای کشته می گردد. کلا بیشتر شخصیت هایی که تارانتینو چه در فیلم های خودش چه در آثار رفقایش بازی نموده سرنوشت خوبی ندارند. مثل جنگو که منفجر شد و تکه هایش روی زمین فرود آمد.

3. فرانسیس فورد کاپولا در فیلم اینک آخرالزمان (Apocalypse Now)

این یکی فقط حضور کوتاه و از سر تفریح نیست و اشاره هایی به مضامین عمیق مرتبط با فیلم دارد. کاپولا نقش یک کارگردان تلویزیونی را بازی می نماید که در سکانسی سوررئال و پرتنش، کاپیتان ویلارد (مارتین شین) را راهنمایی می نماید. ویلارد و افرادش در بحبوحه جنگ ویتنام هستند که کاپولا فریاد می زند: دارم واسه تلویزیون می گیرم! به دوربین نگاه نکن… همینجوری برو جلو انگار داری می جنگی

این لحظه کوتاه دست روی یکی از مضامین تلخ و مهم اینک آخرالزمان می گذارد؛ استفاده ابزاری از جنگ و خشونت برای سرگرمی.

2. ترنس مالیک در فیلم زمین های لم یزرع (Badlands)

نکته بامزه حضور ترنس مالیک در این فیلم، بدون برنامه بودنش است. مالیک به خاطر حضور کمش در رسانه ها معروف شده. به ندرت عکسی جدید از او پیدا می کنید و همواره سعی می نماید جلو دوربین ها نباشد. برای همین عجیب است که در فیلم خودش ظاهر شده. ولی انگار از سر اجبار بوده. کسی که قرار بود نقش کوتاهی بازی کند سر صحنه حاضر نشد و مالیک مجبور شده در این صحنه بازی کند.

جایی از فیلم کیت (مارتین شین) در را باز می نماید و با مالیک رو به رو می گردد که آمده پیغامی به او برساند. با دیدن این صحنه حس می نمایدی که مالیک چقدر از جلو دوربین بودن معذب است و همین حضورش را جذاب تر نموده.

1. مارتین اسکورسیزی در فیلم راننده تاکسی (Taxi Driver)

مارتین اسکورسیزی هم از حضور در فیلم های خودش لذت می برد. می توانید او را در خیابان های پایین شهر، دار و دسته نیویورکی و هوگو ببینید که در دنیای فیلم هایش حال شده و خیلی توی دید نیست. ولی هیچ کدام به پای حضورش در راننده تاکسی نمی رسد.

اسکورسیزی نقش مردی عصبی را بازی می نماید که مونولوگی طولانی به تراویس بیکل می گوید. اسکورسیزی مهارت های بازیگریش را در این صحنه به رخ می کشد و پیداست خودش هم بدش نمی آید درون ذهن آشفته شخصیت هایش را کند و کاو کند.

  • 12 کارگردان مشهور که به بچه هایشان نقش دادند

منبع: Screen Crush

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1721

به "12 کارگردان سرشناس که در فیلم خودشان جلوی دوربین رفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 کارگردان سرشناس که در فیلم خودشان جلوی دوربین رفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید