آنالیز راهپیمایی به عنوان یک پدیده اجتماعی

به گزارش بارازعلی، خبرنگاران مرسده محمدی: هر سال روزهای پیروزی انقلاب که فرا می رسد چیزی که برای ما نسل بعد از انقلاب که در آن روزها نبوده ایم شیرین است تماشا فیلم ها و سرودهایی است که از تلویزیون پخش می گردد. سرودهایی با ریتم تند و حماسی و مردمی هم دل و هم سو که جمعیت شان انگار هیچوقت تمام نمی گردد.

آنالیز راهپیمایی به عنوان یک پدیده اجتماعی

وقتی نباشی و چیزی را برایت تعریف نمایند یک جور دیگری است، وقتی فیلم هایش را می بینی کمی از آنچه برایت تعریف نموده اند ملموس تر می گردد اما نهایتا تجارب شخصی و اجتماعی از یک واقعه بزرگ مانند انقلاب چیز دیگری است.

گاهی آرزو می کنم در آن روزها بودم و همراه مردم به کوچه و خیابان می آمدم و آن شور و هیجان را از نزدیک لمس می کردم، فیلم های زیادی دیده ام و خاطرات زیادی شنیده ام اما اینکه چه می گردد یک ملت، هم صدا و همدل می شوند، به خیابان می ریزند، تظاهرات می نمایند و جلوی گلوله می ایستند با هیچ فیلم و خاطره ای قابل شرح نیست. شاید بتوان به لحاظ جامعه شناسی یا مردم شناسی تظاهرات 22 بهمن را آنالیز کرد و علت ها و چگونگی شکل گیری یک چنین تظاهرات بزرگی را آنالیز کرد.

بی شک 22 بهمن فقط یک روز تعطیل در دل یک ماه سرد زمستانی نبوده و نیست. یک آیین است یک مراسم که چند دهه ایست برای ما ایرانی ها یک روز ویژه شده، روز پیروزی مردم بر یک حکومت. در این حوزه اگر در پی کتابی باشیم کتاب جامعه شناسی راهپیمایی 22 بهمن نوشته علی جعفری یکی از کاملترین منابع آنالیز این روز و راهپیمایی های آن است.

راهپیمایی 22 بهمن یک آیین ویژه و اصالتا ایرانی است به نوعی که راهپیمایی هایی که در ایران وجود دارد در هیچ جای دنیا نه وجود داشته نه وجود دارد. این کتاب در حوزه جامعه شناسی مردم شناسی راهپیمایی است.

تلقی راهپیمایی به عنوان یک نماد اساساً اشتباه است. چراکه راهپیمایی نماد نیست بلکه نهاد است و اتفاقاً مهم ترین و اساسی ترین نهاد انقلاب اسلامی همین راهپیمایی 22 بهمن است. راهپیمایی هم عامل اجتماعی ایجاد انقلاب است و هم عامل اجتماعی بقای انقلاب.

این کتاب در حقیقت یک کتاب نظری است که برای علاقه مندان به مطالعه حوزه های اجتماعی و علوم انسانی و هم برای کسانی که در حوزه برگزاری و مدیریت مناسک مذهبی یا انقلابی و شهری دخالت دارند کاربرد دارد.

علی جعفری این کتاب را در 373 صفحه نوشته و حسین کچویان مستندات این کتاب را ارائه نموده و ناشر این کتاب انتشارات سوره مهر است. این کتاب به علت اینکه برای اولین بار به مسئله راهپیمایی به عنوان یک پدیده اجتماعی توجه می نماید و سعی دارد آن را از ابعاد مختلف آنالیز کند زمینه بسیار مناسبی برای خاتمه نامه ها و مطالعات بعدی در این زمینه خواهد بود. ازاین رو به نظر می رسد این کتاب برای دانشجویان کارشناسی ارشد و کسانی که به تحقیق و مطالعه در حوزه های اجتماعی مشغول هستند بسیار کاربردی خواهد بود.

راهپیمایی صورت اجتماعی و عینی انقلاب اسلامی ایران است، این پدیده منحصر به فرد انسانی که متمایز نماینده ابعاد انسانی و مردمی انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلابها و تحرکات سیاسی اجتماعی دنیا است تقریبا هیچ مشابهی در دنیا ندارد.

در واقع راهپیمایی صورت مبارزاتی مردم ایران برای براندازی رژیم شاهنشاهی بود که تحلیل آن حتی در سطح نشانه شناختی می تواند به شناخت ماهیت متفاوت انقلاب ایران از سایر مبارزات براندازانه دنیا در سده اخیر یاری شایانی کند.

راهپیمایی به آن جهت که مردمی را هم دل و یک صدا در جمعیتی بسیار نشان می دهد یک تجمع انسانی جالب برای مطالعه است. راهپیمایی در عین حال از عوامل اصلی بقا رو به رشد انقلاب اسلامی ایران نیز هست. در ایران علاوه بر راهپیمایی 22 بهمن، راهپیمایی روز قدس و روز وفات امام (ره) و ... راهپیمایی هایی انجام می گردد که هم سویی مردم با حکومت را نشان می دهد و برای همین است که یکی از عوامل بقای حکومت اسلامی ایران راهپیمایی است. این کتاب با آنالیز این حرکت اجتماعی منبع مطالعاتی خوبی برای جامعه شناسان و مردم شناسان و دانشجویان این رشته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2239

به "آنالیز راهپیمایی به عنوان یک پدیده اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز راهپیمایی به عنوان یک پدیده اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید