خبرنگاران جهش فراوری در ماسک و الکل، سهم اقتصاد خراسان رضوی از مقابله با کرونا

به گزارش بارازعلی، مشهد-خبرنگاران- معاون هماهنگی امور مالی استاندار خراسان رضوی گفت: از ابتدای اسفندماه تا به امروز به منظور تامین احتیاج بخشهای مردمی و پزشکی استان برای مقابله با بیماری همه گیر کرونا، ظرفیت فراوری خراسان رضوی در حوزه فراوری انواع ماسک و الکل جهش و رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

خبرنگاران جهش فراوری در ماسک و الکل، سهم اقتصاد خراسان رضوی از مقابله با کرونا

علی رسولیان روز دوشنبه با اشاره به کوشش فعالان مالی خراسان رضوی برای تامین احتیاجهای حوزه پزشکی و مردمی در راستای مقابله با کرونا و قدردانی از آنها اضافه نمود: در ابتدای ورود ویروس کرونا به خراسان رضوی با احتیاج حداقل روزانه 100 هزار عدد ماسک سه لایه در بخش پزشکی روبرو بودیم در حالی که ظرفیت فراوری استان در این بخش روزانه 30 هزار عدد ماسک سه لایه بود.

وی افزود: تامین ماسک مورد احتیاج مردم خراسان رضوی با توجه به جمعیت زیاد استان از محل بخش صنعت غیرممکن بود و با توجه به گسترش ابتلا به ویروس کرونا در کل کشور، امیدی نیز به تامین این احتیاج از خارج استان نبود.

معاون هماهنگی امور مالی استاندار خراسان رضوی گفت: در این مدت کوشش کردیم تا شیوه های فراوری ماسک N.99، N.95 و ماسک FFP را در استان بیاموزیم و در اختیار بخشهای فراوریی قرار دهیم.

رسولیان گفت: برای تامین احتیاج بخش پزشکی استان خراسان رضوی به ماسک سه لایه، به سرعت یک واحد فراوری صنعتی ماسک در خراسان رضوی فعال شد و ظرفیت فراوری صنعتی ماسک سه لایه روزانه تا 100 هزار عدد در استان افزایش یافت تا در بین مراکز درمانی توزیع گردد.

وی افزود: در این مدت برای تامین ماسک در بخش احتیاج مردمی خراسان رضوی، چندین واحد در زنجیره فراوری ماسک از حوزه تامین پارچه برای واحدهای صنعتی و واحدهای فراوری ماسکهای یک بار مصرف گرفته تا فراوری کش، انجام برش صنعتی، ضدعفونی کردن و دوخت ماسک با یاری اتحادیه نساجی، اتحادیه خیاطان، واحدهای فراوریی پوشاک، واحدهای زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، واحدهای اشتغال خانگی زیرپوشش سپاه امام رضا(ع) شناسایی شد.

معاون هماهنگی امور مالی استاندار خراسان رضوی گفت: با شناسایی این واحدها ظرفیت فراوری ماسک غیرصنعتی و چندین بار مصرف و قابل شست و شو برای تامین احتیاج مردم خراسان رضوی به 400 هزار ماسک در روز رسید، مجوز فراوری و بسته بندی آنها از دانشگاه علوم پزشکی گرفته شد و با مشخص قیمت 20 هزار ریال برای هر عدد ماسک، بین داروخانه ها توزیع شد.

رسولیان اضافه نمود: یکی از مسائل استان خراسان رضوی فقدان فراوری ماسک N.95 بود که با یاری شهرداری و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یک واحد صنعتی با فراوری روزانه 10 هزار ماسک N.95 در مشهد فعال شد که هفت هزار عدد از این فراوریات روزانه مستقیما به بیمارستانها انتقال یافت.

وی افزود: اخیرا ماشین آلات صنعتی برای فراوری ماسک سه لایه وارد خراسان رضوی شده و در یک واحد صنعتی نصب شده است و ظرف چند روز آینده با تامین پارچه مورد نظر برای فراوری این نوع ماسک، این واحد، فراوری خود را شروع می نماید.

معاون هماهنگی امور مالی استاندار خراسان رضوی گفت:هم اینک خراسان رضوی در حوزه تامین ماسک برای استفاده عمومی، مازاد بر احتیاج فراوری دارد و برای ارسال این نوع ماسک به خارج از استان اعلام آمادگی نموده است اما در حوزه تامین ماسک مورد احتیاج بخش پزشکی امید است به زودی به مازاد بر احتیاج استان در فراوری دست پیدا کند.

رسولیان اضافه نمود: از ابتدای اسفندماه سال جاری تا به امروز حدود 390 هزار لیتر الکل در استان خراسان رضوی فراوری و 490 هزار لیتر الکل وارد استان شده است که بخشی از آن به صورت مستقیم در اختیار داروخانه ها و مراکز درمانی قرار گرفته تا برای ضدعفونی کردن مورد استفاده قرار دهند و بخش عمده ای از الکل نیز در اختیار واحدهای فراوری مواد ضدعفونی کننده در استان و حتی واحدهای سطح کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امیدواریم با ادامه این فرایند به زودی خراسان رضوی در فراوری الکل به خودکفایی برسد با این حال در شرایط کنونی برای مهار شیوع کرونا نخستین اقدام ضروری از سوی مردم ماندن در خانه برای قطع زنجیره انتقال ویروس این بیماری است.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1102

به "خبرنگاران جهش فراوری در ماسک و الکل، سهم اقتصاد خراسان رضوی از مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جهش فراوری در ماسک و الکل، سهم اقتصاد خراسان رضوی از مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید