درباره ماسالا که این روزها زیاد نامش را می شنویم

به گزارش بارازعلی، چای، یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سطح جهان است و انواع مختلفی دارد. هر کدام از انواع این نوشیدنی هایی که با نام چای شناخته می شوند، طرفداران خاص خودشان را دارند؛ اما این روزها نام چای ماسالا را بیشتر از قبل می شنویم.

درباره ماسالا که این روزها زیاد نامش را می شنویم

اگر گذرتان به کافی شاپ ها نیز افتاده باشد، دیده اید این چای در لیست نوشیدنی های گرم جای گرفته و اتفاقا انتخاب بسیاری از مشتری هاست. این چای که در کشورهای اروپایی به چای هندی معروف است، عطر و طعم فوق العاده و خواص زیادی دارد و همین طعم و عطر باعث شده روز به روز از آن استقبال بیشتری شود. در این گزارش سراغ فاطمه علوی یگانه، تولیدکننده خانگی ماسالا رفته ایم تا ما را با جهانی چای ماسالا بیشتر آشنا کند.

تاریخچه چای ماسالا

تایلندی ها و هندی ها هنوز بر سر ملیت چای ماسالا به توافق نرسیده اند. هر دوی آنها معتقدند این چای 5000 تا 9000 سال پیش به عنوان دارو برای یکی از پادشاهان شان تهیه شده. براساس مستندات تاریخی نیز در سال 1835انگلیسی ها در یکی از ایالت های شرقی هندوستان اقدام به کشت چای سیاه کردند و هندی ها آن را با شیر و سایر مواد ترکیب کرده و چای ماسالای فعلی را ساختند. البته تا سال ها به دلیل گران قیمت بودن چای سیاه، هندی ها توان خرید آن را نداشته و چای ماسالای خود را بدون چای سیاه می نوشیدند؛ اما از یک زمانی به بعد، چای سیاه هم جزو ترکیبات اصلی ماسالا شد. هرچند هنوز هم افرادی آن را بدون چای سیاه می نوشند و به آن ماسالای سنتی می گویند. در حال حاضر این چای بیش از 50سال است که علاوه بر هندوستان و کشورهای آسیای شرقی، در سراسر جهان متداول شده است. در هر صورت مهم نیست این چای از کجا آمده، مهم آن است که امروز هر کجای جهان که باشید می توانید یک فنجان چای ماسالا دم و میل کنید. چون ترکیبات این چای آن را به یک نوشیدنی بی نظیر برای روزهای سرد زمستان تبدیل کرده است.

ترکیبات چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا از ترکیب چند ادویه و شیر ساخته می شود و همین ادویه ها، این چای را از سایر دمنوش ها متمایز کرده است. کثرت و تنوع مواد به کار رفته در این چای، طعم متفاوت و خواص زیادی به آن داده تا جایی که برخی از صاحب نظران آن را هنوز هم به عنوان یک داروی گیاهی می شناسند و به آن چای ادویه می گویند.

البته معنی لغوی ماسالا هم ادویه هاست. این چای از ترکیب زنجبیل، هل، دارچین، رازیانه، بادیان خطایی (بادیان ستاره ای یا Star anise)، جوزهندی، فلفل سیاه و وانیل با شیر تهیه می شود و با نوشیدن آن، عطر تمام ادویه های به کار رفته در آن به مشام می آید که اهمیت دلیل محبوبیت این دمنوش است. طعم چای ماسالا برای ذائقه های مختلف متفاوت است. برای همین نمی توان به راحتی آدم ها را به دو دسته کسانی که ماسالا دوست دارند و ماسالا دوست ندارند، تقسیم کرد. کافی است برای دوست داشتن چای ماسالا ذائقه تان را کشف کنید. هر کسی می تواند چای ماسالای خود را داشته باشد. به دلیل این که شما با کم و زیاد کردن ترکیبات در چای ماسالا می توانید چای و طعم متفاوتی به دست آورید. به همین دلیل من اوایل که هنوز برای فروش چای اقدام نکرده بودم و آموزش ساخت چای ماسالا را در صفحه شخصی خود گذاشته بودم پس از گفتن مواد اصلی، اضافه کردم که علاقه مندان می توانند به هر اندازه ای که دوست دارند از هر کدام از ادویه ها در چای خود بریزند و در نهایت به طعم مورد علاقه خود برسند. من شخصا تا یک سال بدون فرمول برای خودمان ماسالا درست می کردم.

روش های تهیه ماسالا

من حتما درون ماسالای خود هفت ادویه هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، میخک، جوز هندی و فلفل سفید می ریزم. غلبه ادویه در چای من، هل و دارچین است. چراکه طبع ایرانی ها این ترکیب را بیشتر می پسندد و ذائقه ایرانی با هل و دارچین سازگارتر است. درست کردن چای ماسالای خانگی کار دشواری نیست و می توان به خوبی چای ماسالای خانگی را در کمترین زمان تهیه کرد. از همین رو فاطمه علوی یگانه، سه روش برای تهیه چای ماسالای خانگی پیشنهاد می کند: در ساخت ماسالا قوانین زیادی وجود دارد.

یکی از روش های مرسوم در تهیه چای ماسالا این است که ابتدا ادویه را در شیر ریخته و آن را می جوشانند. وقتی ادویه به خورد شیر رفت، چای سیاه خشک یا چای سیاه دم کرده را به آن اضافه می کنند. وقتی چای سیاه دم کرده به آن اضافه شود بافت لطیف تری پیدا می کند. روش دیگری که او برای درست کردن چای ماسالا استفاده می کنند ریختن ادویه ها درون شیر سرد است: پیشنهاد می کنم این کار را شب انجام دهید و آن را در یخچال بگذارید تا صبح این ادویه ها وارد شیر شده و کاملا به خورد آن برود. صبح که بیدار شوید یک چای ماسالای خنک و خوش طعم دارید که طعم بستنی زعفرانی لای نان بستنی می دهد. روش سوم هم این است که ادویه و شکر را در لیوان ریخته، هم زده و روی آن شیر بریزید. یک دقیقه در ماکروویو قرار دهید تا یک چای ماسالای فوری داشته باشید.

کاربردهای ماسالا

ماسالا را تقریبا می توان در همه چیز ریخت، به خصوص غذاهایی که از مشتقات شیر مثل شیربرنج، فرنی و... تهیه می شوند. علاوه بر این، ماسالا به برخی از غذاها هم خوب می آید مثل ته چین و خورشت مرغ. درواقع ماسالا هم یک نوع ادویه است و می توان با آن مثل سایر ادویه ها برخورد کرد: من تا به حال با ماسالا غذاهای زیادی درست کرده ام. ادویه کالباس تقریبا با ترکیبات ماسالا یکی است و من با آن کالباس خانگی هم درست کرده ام. اما به نظر من ماسالا یک ادویه محترم و با شخصیت است و ترکیب آن با برخی از غذاها بی احترامی به آن است.

چای ماسالای فوری یا خانگی؟

فرق چای ماسالای خانگی با ماسالاهای آماده مثل فرق قهوه دست ساز با قهوه فوری است. علوی یگانه می گوید چای ماسالاهای آماده بازار اصلا ماسالا نیستند و شیر خشک، شکر و طعم دهنده اند: من تقریبا تمام چای های موجود در بازار را امتحان کرده ام. راه شناسایی ماسالای خوب و بد این است که مواد خشکی که به اسم چای ماسالا می فروشند را در آب یا شیر بریزید اگر حل شود نشانه آن است که ادویه نیستند. چون ادویه ها در آب ته نشین می شوند. این نکته را هم از قلم نیاندازید اگر می خواهید با نوشیدن چای ماسالا لاغر شوید حتما چای ماسالای خانگی بنوشید، چراکه در ماسالاهای بازار به جای شیر از شیرخشک استفاده می شود که دیگر تاثیری بر لاغری شما نخواهد گذاشت.

با ماسالا راحت باشید

فاطمه علوی یگانه به کسانی که می خواهند چای ماسالا را در خانه درست کنند، پیشنهاد می دهد کار را برای خود سخت نکنند. شیر را با ادویه هایی که دوست دارند ترکیب کنند، با آن بازی کنند تا در نهایت به آن ترکیبی که دوست دارند دست پیدا کنند. نکته مهم درباره ادویه ها این است که ادویه باکیفیت باید کمتر در معرض هوا قرار گرفته باشد. یکی از ادویه های مهم در ماسالاهای ایرانی هم هل است: هل را تازه تازه آسیاب کنید. البته این درباره همه ادویه ها صادق است؛ اما درباره هل نکته مهم و فوت کوزه گری است.

آزاده باقری روزنامه نگار / ضمیمه روزنامه خبرنگاران چاردیواری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1651

به "درباره ماسالا که این روزها زیاد نامش را می شنویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره ماسالا که این روزها زیاد نامش را می شنویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید