رونمایی از دستاوردهای کرونایی ایران، از خودکفایی در ساخت دستگاه فراوری ماسک تا تأمین نیازهای بیمارستانی

به گزارش بارازعلی، تعداد زیادی از شرکت های دانش بنیان داخلی تمام ظرفیت های خود را به موضوع مبارزه با ویروس کرونا اختصاص داده و به صورت شبانه روزی در حال کوشش برای بهتر کردن شرایط کشور در زمینه تجهیزات درمانی و بهداشتی هستند.

رونمایی از دستاوردهای کرونایی ایران، از خودکفایی در ساخت دستگاه فراوری ماسک تا تأمین نیازهای بیمارستانی

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، ویروس کووید-19 امروز دیگر تنها به تعداد کمی از کشورهای دنیا محدود نیست و طبق اطلاعات منتشرشده از سوی سازمان دنیای بهداشت صدها کشور در سراسر دنیا به طور مستقیم یا غیرمستقیم با این بیماری درگیر هستند.

قرنطینه خانگی، محدودیت های تردد، دورکاری، بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی و مواردی دیگر در شرایط کنونی دنیا واژه هایی آشنا برای همه مردم است و شهروندان شهرهای مختلف ملزم به رعایت قوانین بهداشت فردی و اجتماعی برای مبارزه با ویروس کووید-19 هستند.

ایران از جمله کشورهایی است که با کوششی پایدار در حال جنگیدن با ویروس کروناست. بر اساس آخرین آمار منتشرشده در تاریخ 16 فروردین ماه امسال تا کنون 55 هزار و 743 بیمار مبتلا به ویروس کووید-19 در کشور شناسایی شده که البته بخش قابل توجهی از این بیماران از چنگان این اپیدمی نجات یافته اند.

در حال حاضر همه مردم در قبال حفظ سلامت خود و دیگر افراد جامعه مسئول هستند لذا باید با جدیت تمام نکات بهداشت فردی و عمومی را رعایت و از گسترده تر شدن زنجیره انتقال در سراسر کشور جلوگیری کرد.

خوشبختانه از همان اولین روزهای شیوع کرونا در کشور همه کادر پزشکی، پرستاری و خدماتی مراکز درمانی با جدیت تمام به میدان آمده و برای نجات جان هم وطنان مبتلا به ویروس کرونا از خود ایثار نشان دادند. هم زمان با مبارزه مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا، مهندسان و دانشمندان ایرانی دست از کوشش نکشیده و برنامه های ارزشمندی برای تأمین تمامی احتیاجهای درمانی و بهداشتی کشور را شروع کردند.

هرچند در اولین روزهای شیوع بیماری کرونا در ایران، کشور با کمبودهایی در زمینه اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش روبرو بود ولی با ایجاد همبستگی و روحیه جهادی در بین مردم این مشکل به سرعت رفع شد و تا جایی رسید که امروز دیگر تعداد کمی از مردم به این وسایل بهداشتی دسترسی ندارند.

هم اکنون تعداد زیادی از شرکت های دانش بنیان داخلی تمام ظرفیت های خود را به موضوع مبارزه با ویروس کرونا اختصاص داده و به صورت شبانه روزی در حال کوشش برای بهتر کردن شرایط کشور در زمینه تجهزات درمانی و بهداشتی هستند.

سامانه تشخیص پونومی COVID-19 از جمله دستاوردهایی است که به همت محققان ایرانی طراحی شده و در اختیار نظام سلامت کشور قرار گرفته است. این سامانه با کوشش شبانه روزی جمعی از محققان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف طراحی شده و از حیث دقت و حساسیت نسبت شناسایی ویروس کووید-19 در دنیا کم نظیر و یا حتی بی نظیر است.

حمیدرضا بقایی، استاد تمام رشته هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی شریف، عضو کمیته هوش مصنوعی سازمان بهداشت دنیای و یکی از محققان حاضر در پروژه طراحی سامانه تشخیص پونومی کووید-19 از روی تصاویر سیتی اسکن قفسه سینه با هوش مصنوعی با اشاره به توانایی های بی نظیر این سامانه گفت: سامانه تشخیص ویروس کرونا به صورت رایگان و با بیشترین میزان دقت عکس های رادیولوژی قفسه سینه بیماران را مورد تحلیل قرار می دهد و در زمانی بسیار کوتاه ابتلا یا عدم ابتلا به ویروس کرونا را برای بیمار مورد آنالیز اعلام می نماید.

با توجه به اینکه در بعضی از نقاط دورافتاده کشور امکانات پزشکی و آزمایشگاهی به صورت محدود وجود دارد و کادر درمانی آن مناطق نمی توانند به طور دقیق آلودگی بدن افراد به ویروس کرونا را آنالیز نمایند چنین سامانه ای بسیار مفید و کاربردی است. قطعا با شناسایی سریع ویروس کووید-19 در بدن افراد مبتلا، از پیشرفت ویروس جلوگیری شده و احتمال مرگ فرد مبتلا تا حد زیادی کاهش می یابد.

طراحان سامانه تشخیص پونومی COVID-19 از روی تصاویر سیتی اسکن قفسه سینه با هوش مصنوعی مدعی هستند این سامانه در مقایسه با نمونه های طراحی شده در برترین دانشگاه های دنیا عملکردی بهتری دارد و با به کارگیری صحیح و بموقع می تواند فشار روانی وارد بر کادر درمانی کشور را کاهش دهد.

تمامی خدمات این سامانه رایگان بوده و برای دسترسی به آن باید در ابتدا نام کاربری و رمز عبور مشخصی را از سازندگان برنامه دریافت و پس از آن تنها با بارگذاری عکس رادیولوژی احتمال آلودگی به ویروس کرونا را مورد آنالیز قرار داد.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت کرونا در استان تهران با اشاره با کوشش های گسترده مردم و مسئولان در کنار هم برای شکست بیماری کرونا مطرح نمود: امروز محققان ایرانی احتیاج کشور برای تشخیص سریع ویروس کووید-19 را رفع کردند.

زالی هم چنین تاکید نمود: سیتی اسکن یکی از بهترین روش های غربالگری در سطح دنیا است و سامانه جدید تشخیص پونومی COVID-19 از روی تصاویر سیتی اسکن قفسه سینه با هوش مصنوعی به خوبی عکس های رادیولوژی را برای تشخیص بیماری تحلیل می نماید.

سورنا ستاری معاون علم و فناوری رئیس جمهور در مراسم رونمایی از سامانه تشخیص پونومی COVID-19 اعلام کرد: شرکت های دانش بنیان ایرانی تمامی احتیاج های بیمارستان های کشور را در زمینه هایی دارویی، وسایل بهداشتی و تجهیزات مراقبت های ویژه فراهم می سازند.

ستاری ادامه داد: در نخستین روزهای شیوع کرونا در کشور به شدت در زمینه تامین ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی نماینده با مشکل روبرو بودیم ولی هم اکنون به جایگاهی رسیدیم که نه تنها تمامی احتیاج کشور را تامین می کنیم بلکه حتی در ساخت دستگاه های فراوری ماسک نیز خودکفا شده ایم.

بدون شک با ادامه چنین کوشش هایی و همکاری مردم با مسئولان نظام سلامت کشور در آینده ای نزدیک ویروس کرونا به طور کلی از ایران خارج شده و بار دیگر سلامت و آرامش برای همه مردم فراهم خواهد شد.

انتهای پیغام/4144/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1133

به "رونمایی از دستاوردهای کرونایی ایران، از خودکفایی در ساخت دستگاه فراوری ماسک تا تأمین نیازهای بیمارستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از دستاوردهای کرونایی ایران، از خودکفایی در ساخت دستگاه فراوری ماسک تا تأمین نیازهای بیمارستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید