سد النهضه ضرری به ملتهای سودان و مصر وارد نخواهد کرد

به گزارش بارازعلی، به گزارش خبرنگاران به نقل از القدس العربی، ابی احمد نخست وزیر اتیوپی یک روز پس از جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد بحران سد النهضه در توئیتی نوشت: ملتهای سودان و مصر مطمئن باشند که سد النهضه آنها را دچار ضرر نخواهد کرد.

سد النهضه ضرری به ملتهای سودان و مصر وارد نخواهد کرد

وی با بیان این مطلب اضافه کرد: پر کردن سد النهضه تنها بخشی از رود نیل را به خود اختصاص خواهد داد. سد النهضه می تواند منبعی برای همکاری با مصر و سودان باشد.

بحران سد النهضه در سایه پافشاری اتیوپی بر اعلام شروع مرحله دوم آبگیری سد آن هم بدون دستیابی به یک توافق با مصر و سودان، وارد مرحله جدیدی از تنش بی سابقه میان سه کشور مذکور شده است. تاکید مصر بر موضع خود از یک سو و کوتاه نیامدن مقام های اتیوپی مبنی بر آبگیری کامل سد النهضه بحران کنونی را وارد مرحله تازه ای نموده است.

مصر و سودان تنها خواستار دستیابی به توافقی بر سر نحوه آبگیری سد النهضه و راه اندازی آن هستند؛ توافقی که دربردارنده سازوکاری قانونی و الزام آور باشد که به هنگام بروز اختلاف یا مشکل بتوان بدان توسل جست اما اتیوپی با ایده توافق الزام آور مخالفت می ورزد و بر اکتفا به اصول غیر الزام آور و ارشادی اصرار دارد، امری که با مخالفت شدید مصر و سودان روبرو شده است.

مصر در تأمین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش سهم آبی این کشور از نیل، آثار اجتماعی و مالی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس آبابا بر این باور است که سد النهضه با سرمایه گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل شدن این کشور به قطب انرژی منطقه مؤثر است و می تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور گردد.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر اندازه آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم آبی متمرکز است. با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا تبدیل گردد.

سد النهضه در 20 کیلومتری سودان واقع شده است. مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می گیرد. تصمیم دولت اتیوپی برای شروع مرحله دوم آبگیری سد النهضه با مخالفت شدید مصر و سودان روبرو شده است؛ دو کشوری که در تأمین آب خود به شدت به رود نیل وابسته هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1946

به "سد النهضه ضرری به ملتهای سودان و مصر وارد نخواهد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سد النهضه ضرری به ملتهای سودان و مصر وارد نخواهد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید