طرز تهیه آش گشنیز خوشمزه؛ آش مورد تایید طب سنتی

به گزارش بارازعلی، آش گشنیز برای سرماخوردگی بسیار مفید است. سوپ گشنیز یکی از انواع سوپ های خوشمزه و معروف ایرانی است که علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد برای سلامتی نیز بسیار مفید است. این سوپ خوشمزه در شهرهایی مثل تبریز به عنوان سوپ مجلسی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با چند طرز تهیه آش گشنیز خوشمزه با شما خواهیم بود.

طرز تهیه آش گشنیز خوشمزه؛ آش مورد تایید طب سنتی

طرز تهیه آش گشنیز

مواد لازم
برنج1/2 پیمانه
گوشت چرخ کرده200 گرم
عدس 1/4 پیمانه
زردچوبه و نمک و فلفلبه میزان لازم
هویج رنده شده1 عدد
پیاز1 عدد
گشنیز ساطوری شده350 گرم

طرز تهیه آش گشنیز در طب سنتی

  • یکی از پیازها را خلالی خرد کرده و در روغن سرخ کنید. زردچوبه را داخل پیاز ریخته و تفت دهید.
  • حبوبات را بجز عدس که از چند ساعت قبل خیس داده اید، همراه با برنج داخل پیاز ریخته، روی آنها آب بریزید و بگذارید تا بجوشد و حبوبات نیم پز گردد.
  • در این مرحله عدس را هم اضافه کرده و اجازه دهید تا کاملا بجوشد و بپزد. گوشت چرخ کرده را همراه یک عدد پیاز رنده شده و نمک و فلفل خوب ورز دهید و به شکل گلوله های کوچک درآورده و درون روغن سرخ کنید.
  • وقتی که حبوبات کاملا پخته شد، گشنیز را که خوب شسته و خرد کرده اید همراه گوشت های سرخ شده داخل آش بریزید. نمک و فلفل هم فراموشتان نگردد.
  • به این آش می توانید آبلیمو هم بزنید، البته چه بهتر که آبلیموی تازه باشد. آبغوره هم پیشنهاد مناسبی است.

این آش خوشمزه به دلیل وجود اسفناج فراوان منبع غنی از آهن است و مصرف آن به کسانی که مبتلا به فقر آهن مبتلا هستند توصیه می گردد ، ضمن اینکه اینکه عدس موجود در آش اسفناج برای بالا بردن انرژی روزانه بدن بسیار مفید است.

طرز تهیه آش گشنیز با جو

مواد لازم
هویج1 عدد
گشنیز100 گرم
جو پوست کنده150 گرم
ماست500 گرم
آب مرغ2 لیوان
آرد1 قاشق غذاخوری
سیر2 حبه
روغن مایع و نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

دستور پخت آش گشنیز با جو

  • ابتدا جو را در کاسه ای میریزیم و تا روی آن آب می ریزیم و به مدت 5 ساعت اجازه می دهیم تا خیس بخود و زمان پخت زودتر پخته گردد.پس از گذشت 5 ساعت جو را آبکشی می کنیم و با 5 لیوان آب داخل قابلمه ای می ریزیم و 1 قاشق مربا خوری روغن مایع به آن ها می افزاییم.
  • روی شعله با حرارت زیاد می گذاریم تا جوش بیاید و سپس حرارت را کم می کنیم تا خوب جو بپزد و لعاب دار گردد.
  • هویج را با پوست کن تمیز می کنیم و می شوییم و رنده می کنیم و به جو در حال پخت اضافه می کنیم و فلفل سیاه ،نمک،آب مرغ را نیز می افزاییم و درب قابلمه را می گذاریم تا مواد پخته شوند.
  • گشنیزها را می شوییم سپس در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن کاملا خارج گردد. در ادامه گشنیزها را روی تخته آشپزخانه به صورت ریز ساطوری خرد می کنیم و کنار می گذاریم.
  • سیرها را پوست می گیریم سپس می شوییم و با رنده ریز رنده می کنیم و در شیرجوش می ریزیم و ماست و آرد را نیز اضافه می کنیم (بهتر است برای این سوپ از ماست ترش استفاده کنید و اگر در دسترس نبود در زمان پخت سوپ آب لیمو ترش روی آن بریزید)
  • مواد را خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند و بعد قابلمه سوپ را از روی حرارت بر می داریم و مواد داخل شیر جوش را کم کم به آن می افزاییم تا ماست آرام آرام گرم گردد و کاملا مواد را زیر و رو می کنیم تا خوب به خورد یکدیگر بروند و حرارت را ملایم می کنیم و مداوم سوپ را هم می زنیم تا شروع به جوشیدن کند.
  • سپس گشنیز خرد شده را اضافه می کنیم و طعم سوپ را می چشیم .اگر نمک و فلفل سیاه آن کم بود مجداا اضافه می کنیم و 5 دقیقه بعد سوپ آماده است،شعله را خاموش می کنیم و سوپ را در ظرف سوپ خوری سرو می کنیم.

طرز تهیه آش گشنیز و اسفناج

مواد لازم

گشنیز و اسفناج

350 تا 400 گرم
آب مرغ به میزان لازم
برنج1/2 پیمانه
سینه مرغ1/2 (اگر کوچک و ریز هست 1 عدد)
زردچوبه و نمککمی
پیاز1 تا 2 عدد
سوپ گشنیز و اسفناج خوشمزه با ماست

طرز تهیه سوپ گشنیز و اسفناج خوشمزه

  • پیاز رو نگینی خرد کنید.
  • دو قاشق روغن و زردچوبه را هم بریزید و هم بزنید.
  • سینه مرغ رو روی پیازها گذاشته و درب ظرف رو بگذارید تا دو طرف مرغ رنگ بگیرد.
  • سپس آب بریزید و بگذارید سینه مرغ خوب بپزد.
  • برنج را بعد از شستن با کمی نمک و آب بگذارید بپزد تا دانه های برنج شکفته گردد.
  • بعد آب مرغ و سبزی را اضافه کرده و درب ظرف را بگذارید تا آش کاملا جا بیافتد و سبزی پخته گردد.
  • سینه مرغ پخته شده را ریز ریش ریش کنید و یک ربع آخر به آش اضافه کنید؛ آش را با نارنج تازه یا آبلیموی تازه میل کنید.

نکته : در این آش برای بهبود زودتر سرماخوردگی میتونید از شلغم نگینی شده استفاده کنید. همچنین در اواخر پخت از مقداری ماست زده شده نیز می توانید در سوپ استفاده کنید.

در صورت تمایل اواخر طبخ کمی روغن یا روغن زیتون به آش اضافه کنید.

اگر آب مرغ در دسترس نبود از همون آب مرغی که از پخت سینه مرغ باقی مانده استفاده کنید، ولی بهتر هست از آب مرغ اضافی استفاده کنید.

به جای سینه مرغ میتونید از گوشت چرخ کرده هم استفاده کنید.

سخن آخر

آش گشنیز یکی از انواع آش مغذی و مناسب برای سرما خوردگی است. مواد اصلی مورد استفاده در این آش، گشنیز، حبوبات و برنج می باشد؛ ولی در شهرهای مختلف به سبک های متفاوتی طبخ می گردد و مواد دیگری به آن اضافه یا از آن حذف می گردد.

در شهر شما آش گشنیز به چه روشی تهیه می گردد؟ نظرات و تجربیات خود را در پایین همین صفحه با ما و دیگر دوستانتان در میان بگذارید. همچنین برای آشنایی با دیگر آش های سنتی ایرانی، شما را به خواندن مطالب طرز تهیه آش میوه بسیار خوشمزه، معروف به آش ترش!، طرز تهیه آش جو خوشمزه با گوشت و سبزی و طرز تهیه آش سماق همدان، غذای محلی شهر تویسرکان دعوت می کنیم.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 1437

به "طرز تهیه آش گشنیز خوشمزه؛ آش مورد تایید طب سنتی" امتیاز دهید

18 کاربر به "طرز تهیه آش گشنیز خوشمزه؛ آش مورد تایید طب سنتی" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش گشنیز خوشمزه؛ آش مورد تایید طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید