طرز تهیه 7 آش دلچسب برای عصر های زمستانی

به گزارش بارازعلی، در فصل سرد زمستان خوردن یک غذای گرم بخصوص آش بسیار لذت بخش است، برای درست کردن یک آش زمستانی خوشمزه می توانید از انواع حبوبات و سبزی آش بهره ببرید.

طرز تهیه 7 آش دلچسب برای عصر های زمستانی

تهیه آش در فصل سرما از قدیم الایام در ایران مرسوم بوده است و این خوراک گرم و دلپذیر نه تنها بسیار دلچسب است بلکه مقوی و پرخاصیت نیز می باشد.

در ادامه با دستور پخت چند نوع آش مخصوص پاییز و زمستان آشنا می شوید.

آش رشته

یکی از مرسوم ترین آش ها در ایران آش رشته است. این اش از ترکیب موادی، چون نخود، لوبیا و عدس به همراه سبزی آش، رشته آشی و کشک درست می گردد. کشک نیز برای خوشمزه تر شدن آن به کار می رود.

مواد لازم

رشته آش 250 گرم

سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج، شویدو ترخون) 700 گرم

پیاز داغ 300 گرم

سیر داغ 1/2 پیمانه

نخود 1 پیمانه

لوبیا چیتی 1 پیمانه

عدس 1/2 پیمانه

ماش 1/2 پیمانه

نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم

آرد 2 قاشق غذا خوری

نعنا خشک 2-3 قاشق غذا خوری

روغن 2-3 قاشق غذا خوری

کشک به مقدار لازم

مراحل تهیه آش رشته:

حبوبات را به مدت 12-24 ساعت قبل از پخت آش، با آب ولرم خیس می کنیم. بعد از اتمام زمان گفته شده، هرکدام را جداگانه می پزیم؛ بعد از پخت همه حبوبات را آبکش می کنیم به جز عدس که به همراه آب به آش اضافه می گردد. قابلمه ای بزرگ که بیشتر از حجم مواد جا داشته باشد، انتخاب می کنیم و نصف آن را آب می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم. اجازه می دهیم که آب به جوش بیاید. تا زمانی که آب جوش بیاید، 2/3 سوم پیاز هایی که خلالی خرد کردیم را سرخ می کنیم.

زمانی که پیاز ها سبک شدند، چند برش سیر و ادویه ها را به جز نمک به آن اضافه می کنیم و به همراه پیاز تا زمان آزاد شدن عطر ادویه، تفت می دهیم. آب که به جوش آمد، حبوبات پخته را به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا دوباره به جوش بیاید و چند دقیقه حبوبات با هم قل بخورند (حدود 5-10دقیقه) پیاز و ادویه تفت داده شده را اضافه می کنیم و دوباره اجازه می دهیم این ترکیب به جوش بیاید. بعد از دوباره جوشیدن مواد، نوبت اضافه کردن سبزی آشی است؛ قبل از اضافه کردن سبزی یک قاشق چایخوری نمک به مواد در حال جوشیدن اضافه می کنیم و بعد سبزی که درشت خرد شده را داخل قابلمه می ریزیم.

سپس یک قاشق کشک را اضافه نموده و آش را هم می زنیم. بعد از حل شدن کشک داخل آش، رشته ها را تکه نموده و به آش اضافه می کنیم. حواستان باشد با اضافه کردن کشک آش شور نگردد. درب قابلمه را در این مرحله نمی گذاریم و چند مرتبه آش را هم می زنیم. رشته، آب آش را می کشد. در نتیجه باید در این مرحله آب جوش آماده داشته باشید که در صورت کم آب شدن آش، به آن آب جوش اضافه کنید.

بعد از نرم شدن نسبی رشته ها و چک کردن آب آش، آش را تست کنین و در صورت کم نمک بودن به آن نمک اضافه کنید. درب قابلمه را گذاشته و بین 15-20 دقیقه زمان می دهیم که با حرارت ملایم آش بپزد. زمانی که لعابی رقیق سطح آش را پوشاند و رشته بوی خامی نداشت، آش جا افتاده و آماده است. آش را با کشک، پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ تزیین می کنیم.

آش ماست

آش ماست یکی از آش های خوشمزه و برای فصل سرد بسیار مناسب است. برای تهیه این آش به دو روش بی گوشت و با گوشت می توانید درست کنید. این آش بسیار مقوی و با برنج و لپه دست می گردد.

مواد لازم

برنج 3 پیمانه

ماست 1 کیلوگرم

لپه نصف پیمانه

پیاز 1 عدد میانه

نعناع 1 قاشق سوپ خوری

روغن مایع به مقدار لازم

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

دستور تهیه آش ماست بدون گوشت

چند ساعت قبل از آغاز آشپزی برنج و لپه را در ظرف های جداگانه خیس کنید. خیس کردن لپه باعث می گردد که هم نفخ آن گرفته گردد و هم زودتر پخته گردد. یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و در آن 4 پیمانه آب اضافه کنید و برنج را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید.

برای پختن لپه ها، یک قابلمه جدا را تهیه کنید و لپه ها را به همراه 4 پیمانه آب به آن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا پخته شوند. بعد از اینکه برنج و لپه کاملا پخته شدند. لپه ها را به قابلمه برنج منتقل کنید و خوب مواد را هم بزنید و بگذارید تا مقداری دمای برنج و لپه سرد گردد. بعد از اینکه برنج و لپه کاملا خنک شدند، ماست را هم بزنید و به آن ها اضافه کنید؛ و خوب مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. در مرحله بعد پیاز را پوست بگیرید و بشویید.

سپس آن را به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه یک تابه که مقداری روغن در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ گردد. سپس پیاز را اضافه کنید و تفت دهید. نعناع خشک را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید. مواظب باشید که نعناع نسوزد؛ که طعم غذای شما را خراب می نماید.

سپس زردچوبه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. بهتر است برای سرخ کردن نعناع اجاق گاز را خاموش کنید تا با همان دمای روغن سرخ گردد. پیاز داغ و نعناع داغ را به قابلمه آش اضافه کنید و خوب آش را هم بزنید. در نهایت شعله اجاق گاز را کم کنید و مرتبا آش را هم بزنید تا آش ماست پخته گردد و جا بیفتد. آش ماست از انواع آش های خوشمزه ایرانی به همین سادگی درست شد.

آش شله قلمکار

یکی از آش های خوشمزه و مقوی آش شله قلمکار است که با گوشت درست می گردد. این آش به علت محبوبیت زیادی که دارد در بیشتر شهر ها درست می گردد.

مواد لازم

برنج نصف پیمانه

عدس 1 پیمانه

نخود نصف پیمانه

گندم نصف پیمانه

لوبیا چیتی نصف پیمانه

گوشت 250 گرم

پیاز و سیر 4 عدد

سبزی آش 500 گرم

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

کشک به مقدار لازم

روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه آش شله قلمکار

بهتر است از شب قبل حبوبات را در کاسه های جداگانه با مقداری آب بخیسانید و چند بار آب آن ها را عوض کنید. این کار باعث می گردد که هم نفخ حبوبات گرفته گردد و هم پختن آن ها کمتر زمان بگیرد. در مرحله بعد 3 عدد از پیاز ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. سپس یک تابه را که مقداری روغن در آن ریخته اید بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ گردد. پیاز ها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید.

بعد از اینکه پیاز ها سرخ شدند آن ها را در یک بشقاب بریزید و کنار بگذارید. یک قابلمه مناسب تهیه کنید. سپس گندم را آبکش کنید و به همراه 5 پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی پخته گردد. در ادامه در یک قابلمه دیگر حبوبات را به همراه 3 پیمانه آب بریزید و بگذارید تا با حرارت ملایم اجاق پخته شوند.

بعد از گذشت حدود یک ساعت، لوبیا ها را آبکش کنید و به قابلمه نخود اضافه کنید و به آن ها اجازه دهید تا کاملا مغز پخت شوند. در محله بعدی گوشت را پاک کنید و بشویید، سپس آن را بر روی تخته آشپزخانه با یک چاقوی تیز خرد کنید. پیاز به جای مانده و سیر را پوست بگیرید و به چهار قسمت قاچ کنید و آن ها را به همراه گوشت در یک قابلمه بریزید و 5 پیمانه آب اضافه کنید و بگذارید تا گوشت به آرامی بر روی حرارت ملایم اجاق گاز پخته گردد. گوشت را بعد از اینکه پخته شد از قابلمه خارج کنید و با یک گوشتکوب آن را بکوبید تا ریش ریش گردد. آب گوشت را صاف کنید و کنار بگذارید.

در مرحله بعد برنج را بشویید و عدس را نیز آبکشی کنید. سپس برنج را به همراه 6 پیمانه آب در یک قابلمه بریزید. قابلمه را بر روی اجاق گاز قرار دهید. در ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله را ملایم کنید، تا عدس و برنج به آرامی پخته گردد. حالا نوبت به آماده کردن سبزی آش رسیده است. سبزی آش شله قلمکار شامل؛ اسفناج، جعفری، ریحان، گشنیز و نعناع است. سبزی ها را پاک کنید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه آن ها را ساطوری خرد کنید.

بعد از اینکه برنج و عدس پخته شدند، سبزی های خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. البته برای اینکه رنگ سبزی ها تغییر نکند قبل از اضافه کردن آن ها، به قابلمه نمک اضافه کنید. بعد از گذشت حدود 20 دقیقه که سبزی ها نرم شدند، نوبت اضافه کردن گندم، لوبیا و نخود پخته شده به قابلمه است. گوشت ریش ریش شده را به همراه آب گوشتی که کنار گذاشته بودید به قابلمه اضافه کنید و در ادامه نیز نمک، زردچوبه و فلفل اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید.

سپس نیمی از پیاز داغ را که آماده نموده اید را به قابلمه اضافه کنید و مقداری آب جوش به آش اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید. حرارت اجاق گاز را ملایم کنید و به آش اجازه دهید به مدت دو تا سه ساعت به آرامی پخته گردد و لعاب بیندازد. بعد از اینکه آش آماده شد آن را در یک کاسه زیبا بکشید و به همراه پیاز داغ، نعناع داغ و کشک تزیین کنید.

آش گوجه فرنگی

یک آش خوشمزه و خاص برای پذیرایی از مهمان آش گوجه فرنگی است. این آش همان طور که از نامش پیداست با گوجه فرنگی به همراه به همراه برنج، تره، جعفری، غوره، پیاز، آب گوشت، لوبیا چشم بلبلی و نعناع داغ درست می گردد.

مواد لازم

گوجه فرنگی 1 کیلوگرم

برنج 1 پیمانه

تره 200 گرم

جعفری 200 گرم

غوره نصف پیمانه

آبغوره 1 پیمانه

پیاز 2 عدد

لوبیا چشم بلبلی 1 پیمانه

آب گوشت 3 پیمانه

نعناع خشک 2 قاشق غذا خوری

نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم

دستور تهیه آش گوجه فرنگی

پیش از آغاز به آشپزی کردن بهتر است که لوبیا ها را از شب قبل در یک کاسه آب بریزید و چند بار آب آن را عوض کنید تا خیس بخورد. این کار باعث می گردد هم سریعتر پخته شوند و هم نفخ آن ها گرفته گردد. در ابتدا پیاز ها را پوست بگیرید و بشویید، سپس به صورت نگینی خرد کنید. یک قابلمه را که در آن مقداری روغن ریخته اید و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد، پیاز ها را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا سبک شوند.

بعد از اینکه کمی پیاز ها طلایی شدند، به آن ها زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید. می توانید مقداری از پیاز داغ را برای تزیین آش بردارید. لوبیا ها را از کاسه خارج کنید و آبکشی کنید. سپس به پیاز ها اضافه کنید و تفت دهید. سپس 5 پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و حدود یک ساعت به آن اجازه دهید تا پخته گردد.

برنج را بشویید و آبکش کنید و بعد از پخته شدن لوبیا ها به همراه آب گوشت به قابلمه اضافه کنید. در ادامه مواد را با یک ملاقه هم بزنید. در ادامه تره و جعفری را پاک کنید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه خرد کنید و به همراه غوره به مواد اضافه کنید. دقت داشته باشید که آب آش در این مرحله باید خیلی تبخیر شده باشد؛ و فقط مقدار کمی که روی سبزی ها را بگیرد کافی است. سپس در قابلمه را بگذارید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید تا سبزی ها پخته شوند.

در ادامه گوجه ها را بشویید و سپس آن ها را رنده کنید و یا اگر میکسر دارید، آن ها را میکس کنید؛ و بعد از پخته شدن سبزی ها آن را به قابلمه اضافه کنید. در ادامه یک قاشق غذا خوری نعناع خشک را به قابلمه اضافه کنید و سپس فلفل و ادویه های دلخواه را به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. شعله اجاق گاز را ملایم کنید و به آش گوجه فرنگی به مدت 30 دقیقه وقت دهید تا پخته گردد و جا بیفتد.

باید در این مدت آش را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه آش پخته شد آن را از اجاق گاز پایین بیاورید. سپس به آن آبغوره اضافه کنید و هم بزنید تا آش طعم آبغوره را به خود بگیرد. در نهایت آش گوجه فرنگی را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید و برای ناهار میل نمایید.

آش جو

آش جو یکی از آش های خوشمزه و مرسوم است که دارای خواص بیشماری است. برای این آش خوشمزه از لوبیا، جو پوست کنده، نخود، پیاز و سیر به همراه ادویه جات بهره ببرید.

مواد لازم

جو پوست کنده 1 پیمانه

لوبیا چیتی نصف پیمانه

نخود نصف پیمانه

سبزی آش 500 گرم

پیاز 3 عدد

سیر 6 حبه

کشک 500 گرم

نعنا خشک شده 2 قاشق غذاخوری

روغن مایع به مقدار لازم

نمک، زرد چوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

دستور تهیه آش جو

برای پخت آش جو خانگی و خوشمزه بهتر است در ابتدا، نخود و لوبیا چیتی را از شب قبل در کاسه ریخته و با چند لیوان آب خیس کنیم. ضروری است آبِ نخود و لوبیا چیتی را که از شب قبل خیس نموده بودیم را دور ریخته و برای پخت، یک قابلمه دیگری را انتخاب نموده و نخود و لوبیا چیتی را به همراه چند پیمانه آب درون آن بریزیم.

در ادامه قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار داده و صبر می کنیم تا نخود و لوبیا چیتی کاملا پخته گردد. یک قابلمه را که برای پختن آش مناسب است، انتخاب نموده و شده را به همراه چند پیمانه آب به قابلمه اضافه می کنیم و آن را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می دهیم.

اگر می خواهید آش جو بدون گوشت را آماده کنید، می توان در این مرحله به جای استفاده از آب معمولی از آبِ گوشت، آبِ قلم گوسفند و یا حتی از عصاره گوشت استفاده کرد که با این کار می توان طعم فوق العاده ای به آش خود بدهیم. بعد از اینکه جو به مدت 2 الی 3 ساعت با حرارت ملایم پخته شد و لعاب انداخت، نخود و لوبیا چیتی پخته شده را به قابلمه ای که جو داخل آن واقع شده است، اضافه می کنیم و چند بار هم می زنیم تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

در این مرحله باید سبزی آش را آماده کنیم، اما سبزی آش شامل چه سبزی هایی است؟ سبزی آش شامل نعنا، تره، جعفری و گشنیز می باشد. سبزی آش را به گونه ای تمیز می کنیم که برگ ها را از ساقه جدا نموده و ساقه ها را دور می ریزیم. در ادامه سبزی ها را شسته و با استفاده از یک چاقوی تیز آن را به مقدار های درشت خرد می کنیم.

باید در این مرحله دقت کنیم که سبزی ها را مانند سبزی خورشتی، به صورت ریز خُرد نکنیم. بعد از خُرد کردن سبزی آش آن را به قابلمه اضافه نموده و آغاز به هم زدن آن می کنیم و سپس تامل می کنیم تا سبزی ها پخته شوند. در این بخش پیاز و سیر ها را پوست گرفته و می شوییم و سپس به صورت خلالی خرد می کنیم.

یک تابه را انتخاب نموده و روغن داخل آن می ریزیم و صبر می کنیم تا به طور کامل داغ گردد. سپس پیاز و سیر خلالی شده را به صورت جداگانه تفت می دهیم به طوری که به رنگ طلایی تبدیل شوند. بله به همین سادگی، سیر داغ و پیاز داغ برای آش آماده شده است. در یک ساعت مانده به سرانجام پختن آش جو، نصفی از سیر داغ و پیاز داغی را که آماده نموده بودیم را به قابلمه اضافه می کنیم و مواد داخل آن را هم می زنیم. در ادامه نمک و فلفل سیاه را به قابلمه اضافه نموده و مجدد آغاز به هم زدن آن می کنیم. در 20 دقیقه آخری که از پخته شدن آش جو به جای مانده است، نوبت به اضافه کردن کشک می رسد.

کشک را کم کم به آش جو اضافه نموده و هم می زنیم تا کاملا کشک با آش مخلوط و یکدست گردد. در این مرحله مقداری از آش را می چشیم و در صورت لزوم، به آن نمک یا فلفل سیاه اضافه می کنیم. پس از اینکه کشک را اضافه کردیم، حرارت اجاق گاز را ملایم نموده و صبر می کنیم تا آش جو به آرامی بپزد و جا بیفتد.

آش دوغ

اصالت آش دوغ به شهر اردبیل برمیگردد. در این آش از دوغ محلی، سبزی آش، برنج، نخود، بلغور گندم و نمک و فلفل استفاده می گردد.

مواد لازم

دوغ 2 لیتر

برنج 2 پیمانه

نخود 1 پیمانه

سبزی آش 500 گرم

بلغور گندم 1 پیمانه

تخم مرغ 1 عدد

سیر چند حبه دشت

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه آش دوغ

بهتر است برای تهیه آش دوغ؛ برنج، بلغور گندم و نخود را هر کدام در ظرف های جداگانه بریزید و با آب خیس کنید و بگذارید در این حالت بمانند. این کار باعث می گردد هم مواد راحت تر پخته شوند و هم از نفخ شکم جلوگیری می نماید. بهتر است که آب آن ها را هر یک ساعت یکبار عوض کنید این کار را سه بار تکرار کنید. حال نوبت به تمیز کردن سبزی آش می رسد.

سبزی آش شامل تره، گشنیز و نعناع است. در هنگام تمیز کردن سبزی ها برگ ها را از ساقه جدا کنید و ساقه ها را در آش استفاده نکنید و دور بریزید. سپس سبزی ها را با آب با دقت بشویید و سپس با یک چاقوی تیز بر روی تخته آشپزخانه آن را به صورت یکدست و منظم خرد کنید. آبی که در برنج، نخود و بلغور گندم ریخته بودید، را دور بریزید و آن ها را یک بار دیگر بشویید.

سپس نخود و بلغور گندم را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس یک قابلمه را انتخاب کنید و مخلوط بلغور گندم و نخود را در آن بریزید و به آن آب اضافه کنید. مقدار آب اضافه شده باید به مقدار سه بند انگشت بالاتر از مخلوط نخود و بلغور گندم باشد. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید تا به آرامی پخته شوند. بعد از اینکه مخلوط بلغور گندم و نخود پخته شد حالا نوبت اضافه کردن سبزی خرد شده به همراه برنج به قابلمه است.

بعد از اضافه کردن خوب مواد را هم بزنید تا مخلوط شوند و سپس به آن 30 دقیقه وقت دهید تا سایر مواد نیز به خوبی پخته شوند. سپس به سراغ آماده سازی دوغ بروید، برای این کار یک قابلمه بزرگ را انتخاب کنید و دوغ را درون آن بریزید و سپس یک عدد تخم مرغ را بشکنید و به آن اضافه کنید. سپس بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و مرتب دوغ را هم بزنید تا تخم مرغ درون آن حل گردد. به این نکته دقت کنید که انتخاب قابلمه با گنجایش مناسب مهم است، چون قرار است سایر مواد پخته شده به این قابلمه اضافه گردد. بعد از اینکه دوغ به جوش آمد، حالا سایر مواد پخته شده در قابلمه دیگر که شامل سبزی آش، برنج، نخود و بلغور گندم است را به دوغ اضافه کنید و خوب آن را هم بزنید.

در مرحله آخر باید به طور مداوم به مدت زمان 45 دقیقه آش را هم بزنید تا کاملا مواد پخته شوند و به جوش آیند. در این مرحله نیز باید نمک و فلفل را به قابلمه اضافه کنید. در نهایت بعد از پخته شدن آش دوغ، آن را از اجاق گاز پایین بیاورید و بگذارید کمی سرد گردد. آش دوغ را میتوانید با پیاز داغ یا نعناع داغ تزیین کنید و یا همین طور ساده نیز میل نمایید.

آش انار

آش انار، آش خوشمزه و جذابی است که از طعم ترش و شیرین انار و عطر گلپر بهره می برد و معمولا مورد پسند قرار می گیرد. این آش به علت استفاده از انار، بسیار سالم و مفید و مقوی است. آش انار بعلاوه مناسب شب یلدا و شب های سرد زمستانی می باشد.

مواد لازم

لپه 1 پیمانه

برنج آش 1 پیمانه

سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج) 500 گرم

آب انار ملس 4 لیوان

رب انار یک سوم پیمانه

پیاز 5 عدد

گوشت چرخ نموده 150-200 گرم

نمک و فلفل به مقدار لازم

زردچوبه به مقدار لازم

گلپر 2 قاشق چای خوری

نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری

آرد نخودچی 1-2 قاشق غذاخوری

لبوی پخته 1 عدد میانه

آب قلم 1 لیتر

انار دانه شده برای تزئین به مقدار لازم

سیرداغ و پیازداغ برای تزئین به مقدار لازم

مواد لازم برای آش انار

مراحل تهیه آش انار

برای آماده سازی اولیه لپه و برنج را به صورت جداگانه از چند ساعت قبل خیس می کنیم. 2 عدد پیاز بزرگ را به صورت نگینی خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم. زمانی که پیاز ها سبک شدند حدود 2 قاشق چای خوری زردچوبه به آن اصافه نموده و مجددا کمی تفت می دهیم. لپه را آبکش می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم و برای مدت حدود 2 دقیقه لپه ها را نیز تفت می دهیم. این کار باعث می گردد تا زمانی که برنج و بقیه مواد آش می پزند لپه ها وا نروند.

سپس برنج خیس خورده را به مواد اضافه می کنیم. حدود 1 لیتر آب قلم به همراه مقداری آب جوش به مواد اضافه می کنیم تا جایی که آب روی مواد را کاملا بپوشاند. می توانید به کل از آب قلم بهره ببرید. اما اگر از آب جوش معمولی استفاده کردید بهتر است از قرص عصاره گوشت یا مرغ هم بهره ببرید تا آش خوشمزه تر گردد.

سپس درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم مواد آش بپزد. بعد از حدود 1 ساعت وقتی مواد آش نیم پز شد، لبو را با رنده ریز رنده و یا پوره و به آش اضافه می کنیم و هم می زنیم. اضافه کردن مقداری لبو به آش انار باعث خوش رنگ تر شدن آن و ایجاد طعم ملس در آش می گردد. در این مرحله می توانید از مقداری نمک و فلفل هم بهره ببرید. بعد از حدود 1 الی 2 ساعت (بسته به سختی لپه) مواد آش می پزد و غلیظ می گردد و برنج ها تقریبا له می شوند.

وقتی آش به این حالت رسید می توانید سبزی را به آن اضافه کنید. مجددا درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم سبزی ها بپزند که حدودا نیم ساعت زمان برای این کار ضروری است. در این فاصله مواد کوفته قلقلی را آماده می کنیم. برای این کار 1 پیاز را با رنده ریز رنده می کنیم و آب آن را می گیریم. (می توانید آب پیاز را به قابلمه آش اضافه کنید.) گوشت چرخ نموده و مقداری نمک و فلفل و کمی زردچوبه و در صورت دلخواه مقداری پودر سیر به آن اضافه می کنیم و مواد را با هم ورز می دهیم.

بعد از کمی ورز دادن آرد نخودچی و 1 قاشق غذاخوری سرخالی نعناع خشک به مواد کوفته قلقلی اضافه می کنیم و مجددا آن را ورز می دهیم. از مواد به مقدار یک گردوی کوچک برمی داریم و داخل دست آن را گرد می کنیم و به این صورت کوفته قلقلی ها را آماده می کنیم. قلقلی ها را داخل تابه ای کمی تفت می دهیم. وقتی یک سمت آن گرفت آرام تابه را تکان می دهیم تا سمت دیگر قلقلی ها هم سرخ گردد. اگر سبزی های آش پخته بودند، آب انار را به آش اضافه می کنیم.

رب انار را با کمی آب جوش ترکیب می کنیم و هم می زنیم تا رب کاملا باز گردد و آن را نیز به آش اضافه می کنیم و آش را هم می زنیم و اجازه می دهیم کمی با حرارت ملایم به پخت خود ادامه دهد. سپس 3 عدد پیاز خلالی شده را تفت می دهیم و پیازداغ آماده می کنیم. وقتی پیاز ها طلایی شدند حدودا دو سوم آن را از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم تا برای تزیین روی آش از آن استفاده کنیم. برای داشتن آش اناری خوشمزه، حتما از آب انار طبیعی بهره ببرید.

امیدوارم این آش های خوشمزه را در منزل درست کنید و از خوردن آن ها لذت ببرید.

منبع: بهترین ها

منبع: فرادید
انتشار: 27 دی 1401 بروزرسانی: 27 دی 1401 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2418

به "طرز تهیه 7 آش دلچسب برای عصر های زمستانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه 7 آش دلچسب برای عصر های زمستانی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 7 آش دلچسب برای عصر های زمستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید