دلیل تشنگی بعد از خواب چیست؟

به گزارش بارازعلی، اگر تشنگی بعد از خواب اتفاقی است که به طور مرتب هنگام بیدارشدن برای شما رخ می دهد، می تواند نشانه مسئله ای جدی در سلامتی شما باشد.

دلیل تشنگی بعد از خواب چیست؟

دانشمندان در سال 2010 میلادی کشف کردند که ساعت درونی بدن، یا چرخه خواب، هنگامی که مشغول استراحت هستید، به شدت میزان آبی را که بدن شما از دست می دهد، کنترل نموده و از این که بدن شما هیدراته بماند اطمینان حاصل می نماید.

اما گاهی وقت ها در برخی از ما، این کنترل میزان آب بدن مختل می گردد و این نشانه ای است مبنی بر به هم خوردن برخی از تنظیمات بدن.

شاید اشکال از هورمون ها باشد، یا نحوه خوابیدن، یا شاخص های سبک زندگی و یا بیماری های پنهان؛ اما بیدار شدن بدون آب کافی در بدن به هر دلیلی که باشد باید اصلاح گردد.

علائم دهیدراته شدن در طول روز شما را رها نخواهد کرد. کارشناسان مایوکلینیک شرح می دهند که تشنگی بعد از خواب می تواند شما را گیج و سردرگم کند. بعلاوه مطالعه ای در سال 2018 نشان داد که میزان کمی دهیدراته شدن می تواند تمرکز شما را تحت تاثیر قرار دهد.

نحوه خوابیدن شما می تواند روی دهیدراته شدن بدنتان در طول شب اثر گذار باشد. حتی اگر شما در ابتدای شب برترین شرایط را داشته باشید، در طول خواب همراه با تنفس بخشی از مایعات بدنتان را به سادگی از دست می دهید. با این حال، برخی از روش های تنفس بیشتر مستعد از دست دادن آب بدن هستند.

به خصوص اگر شما با دهانتان نفس بکشید، خروپف کنید، یا آپنه خواب داشته باشید. اگر شما به وسیله بینی نفس بکشید، بدن شما تقریبا هیچ آبی از دست نمی دهد.

عرق کردن در هنگام خواب به دلیل گرم شدن زیاد یا شرایط دیگری از قبیل داشتن عفونت اتفاق می افتد، اما فارغ از این که دلیل آن چه باشد به هر حال بیدار شدن در نیمه شب در حالی که خیس عرق هستید بیش از همواره موجب احساس تشنگی بعد از خواب در روز بعد خواهد بود.

دلیل عرق کردن در هنگام شب ممکن است لباس خواب نامناسب یا بستر خواب، تشک و لحاف و ملحفه های نامناسب باشد و یا ممکن است دلیل آن داشتن بیماری های پنهانی در بدن باشد. برای برطرف مشکل دهیدراته شدن ناشی از عرق کردن بیش از حد بدن باید دلیل آن را پیدا نموده و برطرف کنید. برخی وقت ها تعویض تشک یا لحافتان با کالای خوابی که قابلیت تنفس بهتری داشته باشند مشکل شما را به سادگی برطرف می نماید.

هنگامی که اتاق خوابتان خیلی گرم باشد تشنه خواهید بود. بعلاوه اتاق خوابی که هوایش خیلی خشک و بدون رطوبت باشد نیز می تواند موجب دهیدراته شدن بدن در طول خواب شبانه گردد.

استفاده از یک مرطوب کننده هوا (سیستم تهویه مطبوع) در می تواند در طول زمستان از شما در برابر خشکی هوا محافظت کند.

پژوهش های علمی نشان داده اند که دمای خنک تر در اتاق خواب برای داشتن خوابی آرامش بخش تر بهتر است و استفاده از یک مرطوب کننده هوا می تواند در طول زمستان از شما در برابر خشکی هوا محافظت کند.

منبع: ایسکانیوز

منبع: فرارو
انتشار: 6 دی 1401 بروزرسانی: 6 دی 1401 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2405

به "دلیل تشنگی بعد از خواب چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل تشنگی بعد از خواب چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید