کُلشی سین Colchicine

به گزارش بارازعلی، این دارو برای درمان بیماری نقرس مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمنً در تسکین و کاهش درد و التهاب مفاصل هم مؤثر است. اگر این دارو هنگام ظهور اولین علائم بیماری نقرس، مصرف گردد، بیشترین اثر را خواهد داشت. در ضمنً در طول ماههای اول درمان بیماری نقرس، همراه با داروهای دیگر ضد نقرس مانند آلپوریونول و پروبنساید، باید مورد استفاده قرار بگیرد. بعلاوه از این دارو برای درمان نوعی بیماری موسوم به تب مدیترانه ای، استفاده می گردد.

کُلشی سین Colchicine

کُلشی سین Colchicine

شناسنامه مختصر دارو

نام تجارتی: ندارد

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: بسیار زیاد

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو: کم

نیاز به نسخه پزشک: بلی

قابل استفاده برای عموم: بلی

موارد استعمال دارو

این دارو برای درمان بیماری نقرس مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمنً در تسکین و کاهش درد و التهاب مفاصل هم مؤثر است. اگر این دارو هنگام ظهور اولین علائم بیماری نقرس، مصرف شود، بیشترین اثر را خواهد داشت. در ضمنً در طول ماههای اول درمان بیماری نقرس، همراه با داروهای دیگر ضد نقرس مانند آلپوریونول و پروبنساید، باید مورد استفاده قرار بگیرد. بعلاوه از این دارو برای درمان نوعی بیماری موسوم به تب مدیترانه ای، استفاده می شود.

اشکال دارو: قرص

زمان مصرف دارو: جلوگیری از بیماری نقرس (2 تا 3 بار در روز)، تسکین حملات بیماری نقرس (هر 2 تا 3 ساعت یکبار).

مقدار دوز مجاز مصرفی دارو: جلوگیری از نقرس (1 تا 1/5 میلی گرم در روز). درمان نقرس (ابتدا 1 میلی گرم و سپس 0/5 میلی گرم در هر 2 تا 3 ساعت).

چگونگی تأثیر دارو: اثرات جلوگیری از بیماری نقرس این دارو، ظرف چندین روز پس از آغاز درمان با دارو، معلوم خواهند شد. در ضمنً این اثرات مدت 2 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، 6 تا 24 ساعت پس از آغاز درمان با دارو معلوم خواهند شد. در ضمنً این اثرات مدت 2 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن باقی می مانند.

رژیم غذایی خاص هنگام مصرف دارو: طبق نظر پزشک

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در یک محفظه سربسته، در جای خشک و خنک، دور از دسترس بچه ها، نگهداری شود. در ضمنً از تابش نور، محافظت شود.

چگونگی قطع مصرف دارو: اگر از این دارو برای درمان بیماری نقرس حاد، استفاده می شود. به محض اینکه دچار اسهال یا شکم درد گشتید مصرف دارو را قطع کنید.

عوارض جانبی مصرف دارو:

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد اشاره کرد. در ضمنً خیلی به ندرت ممکن است عوارضی مانند کرختی و بی حسی، خونریزی غیرطبیعی و ظاهر شدن لکه های جوش، حادث شوند.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو: اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا هستید، حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.

* اگر به دردهای مزمن کلیوی و کبدی دچار می باشید.

* اگر مسائل قلبی دارید.

* اگر به بیماری خونی مبتلا شده اید.

* اگر زخم معده دارید.

* اگر از التهاب مزمن و شدید روده، رنج می برید.

* اگر داروهای دیگری را مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله: معمولاً مجاز نمی باشد. زیرا ممکن است موجب نقص در رشد نوزاد شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده: چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال: مجاز نمی باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال: احتمال وقوع عوارض می باشد. لذا کاهش دوز مصرفی دارو، ضرورت دارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال: استفاده طولانی مدت ازاین دارو، ممکن است به ریزش مو، ظاهر شدن جوش، مور مور شدن دست و پا، بیماری های خونی، ضعف و درد عضلات منجر شود. لذا کنترل منظم خون در طول درمان با این دارو ضروری می باشد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2043

به "کُلشی سین Colchicine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کُلشی سین Colchicine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید