کلنگ زنی 10 تصفیه خانه در دهه فجر سال جاری، هدر رفت شبکه، 23 درصد

به گزارش بارازعلی، به گزارش خبرنگاران، محمدرضا بختیاری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه بارندگی های آغازین سال آبی سال جاری نشان می دهد که پاییز نسبتاً خوبی را در پیش خواهیم داشت، گفت: پیش بینی می کنیم که بتوان بخشی از کمبود آب در سال 96 را جبران کنیم؛ این در حالی است که تا ساعت 6:30 صبح امروز در استان تهران، شامل 46 میلیمتر بارندگی بوده ایم که نسبت به سال گذشته که رقم 11 میلیمتری را به خود اختصاص داده است، 300 درصد افزایش داشته و در درازمدت شاهد افزایش 50 درصدی بوده ایم.

کلنگ زنی 10 تصفیه خانه در دهه فجر سال جاری، هدر رفت شبکه، 23 درصد

وی ادامه داد: هشت سد وظیفه تأمین آب تهران را بر عهده دارند که در حال حاضر، حجم مخازن آنها 554 میلیون مترمکعب است که در سال قبل، این میزان 703 میلیون مترمکعب بوده است؛ به این ترتیب امسال همچنان حدود 150 میلیون مترمکعب کسری داریم که علت این کسری، کمبود بارندگی به ویژه کمبود بارش برف است.

این مقام مسئول، میزان مصرف آب شُرب استان تهران را تا تاریخ 20 آبان امسال 698 میلیون مترمکعب اعلام نمود و گفت: این رقم در سال گذشته برای این استان 683 میلیون مترمکعب بوده است که از حجم کلی، 15 میلیون مترمکعب آن رشد داشته که با توجه به رشد جمعیت در شهر تهران، می توان گفت در مصرف آب شرب رشد چندانی نداشته ایم.

بختیاری، پیک مصرف آب استان تهران را برای 20 تیرماه امسال 3.5 میلیون مترمکعب در روز اعلام نمود و اضافه کرد: امسال میزان مصرف رکورد زد؛ چرا که گرمای بی سابقه ای را تجربه می کردیم و همچنین به دلیل قطعی های برق، مصرف آب به دلیل گرمای هوا افزایش می یافت؛ این در حالی است که میزان مصرف آب شرب سالانه شهر تهران، یک میلیارد و 60 میلیون مترمکعب و میزان مصرف آب شرب استان تهران به طور سالانه یک میلیارد و 450 میلیون مترمکعب است. به این ترتیب 20 درصد از مصرف آب شرب کل کشور به استان تهران تعلق دارد.

وی با بیان اینکه 70 درصد آب مورد احتیاج استان تهران، از منابع آبی سطحی و 30 درصد آن با استفاده از منابع تأمین آب زیرزمینی تأمین می گردد، گفت: به دلیل کاهش بارندگی، افزایش درجه حرارت و قطعی برق، امسال تابستان سختی را تجربه کردیم که خوشبختانه قطعی و کاهش فشار آب در کل تهران نداشتیم؛ گرچه وضعیت موجود را به صورت سر به سر مدیریت کردیم؛ البته در غرب استان تهران شاهد قطعی آب های موقت بودیم که علت آن، قطعی برق بود چرا که عمده آب مورد احتیاج این ناحیه از چاه تأمین شده و امکان تخصیص ژنراتور برای همه چاه ها در شرایط قطع برق وجود ندارد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، پیش بینی می کنیم سال آینده 7 تا 8 درصد افزایش مصرف داشته باشیم؛ این در حالی است که 70 درصد شبکه فاضلاب شهر تهران تکمیل شده و اولویت ما راه اندازی شبکه فاضلاب تهران است اما به طور عمومی، روند راه اندازی شبکه فاضلاب استان تهران با وجود پیشرفت مطلوب، از میانگین کشوری عقب است.

بختیاری با اعلام اینکه در دهه فجر امسال با وجود تنگناهای اقتصادی، 10 تصفیه خانه را به ارزش 2000 میلیارد تومان کلنگ زنی می کنیم، توضیح داد: فاضلاب منطقه پردیس تهران با مسائل مختلفی روبرو شد که علت آن، این بود که در وهله نخست، وزارت راه متولی راه اندازی آن بود؛ اما پس از مدتی انجام این امر به عهده آبفای استان تهران گذاشته شد و این تغییر و تحولات موجب شد تا تصفیه خانه فاضلاب پردیس با تأخیر در راه اندازی روبرو گردد که پیش بینی می کنیم سال آینده تکمیل گردد.

وی درباره میزان هدررفت آب شرح داد: به طور کلی، هدررفت آب به آب به حساب نیامده ای گفته می گردد که بابت آن هزینه ای دریافت نمی گردد و میزان آبی که برای آن هزینه ای دریافت نمی گردد، در استان تهران 23 درصد است که از این میزان، 11 درصد آن مربوط به هدررفت ظاهری می گردد که شامل مسائل انشعابات است و 10 درصد آن، هدررفت واقعی شبکه است که باید سالانه یک درصد از آن را کم کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: کاهش هر یک درصد هدررفت آب، 400 میلیارد تومان هزینه دربر دارد.

بختیاری با بیان اینکه طبق برنامه ریزی های وزارت نیرو تا سال 1410 باید میزان هدررفت آب در استان تهران از 23 درصد به 15 درصد برسد که این امر احتیاجمند 10 هزار میلیارد تومان بودجه است. به طور کلی کاهش هدررفت در استان تهران سخت است چرا که بعضی از نقاط در شبکه انتقال و توزیع آب بالغ بر 60 سال قدمت دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در راستای قطع انشعابات غیرمجاز یاری زیادی به آبفای استان تهران نموده است، شرح داد: شهرداری برای مصارف آبیاری فضاهای سبز از منابع آب زیرزمینی یا پساب فاضلاب ها استفاده می نماید.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در حال حاضر هیچ پروژه نیمه تمامی در این شرکت وجود ندارد و همه پروژها در حال انجام است و پیش بینی می گردد اردیبهشت ماه سال آینده تصفیه خانه تهران وارد مدار بهره برداری گردد.

لازم به ذکر است تمام تجهیزات مورد احتیاج این پروژه به کشور وارد شده و مسئله ای در بخش تامین تجهیزات وجود ندارد. به این ترتیب سال آینده با تکمیل رینگ تهران (پروژه قمر بنی هاشم) که تا سرانجام امسال تمام می گردد، 30 میلیون متر مکعب به ظرفیت آب تهران اضافه می گردد و در نهایت کیفیت آب جنوب تهران بهبود می یابد.

بختیاری در شرح استفاده از آب های ژرف برای استان تهران، توضیح داد: آب های ژرف آبهایی هستند که در عمق 1500 تا 2هزار متری زمین قرار دارند و منبع آنها یا فسیلی است، یا به صورت عبوری بوده و منبع در خارج از مرزهای کشور واقع شده است. درباره آبهای فسیلی باید گفت که این منابع که جزو آبهای ژرف محسوب می گردد کیفیت مطلوبی ندارد و به طور کلی استفاده از منابع آب ژرف برای استان تهران بعید به نظر می رسد. این در حالی است که وزارت نیرو اولویت استفاده از این منابع آبی را برای مناطقی که احتمال وجود این منابع هست (استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی) قرار داده است. در نتیجه این تحقیقات در منطقه سیستان و بلوچستان به منابعی دست یافتیم که منبع آب فسیلی بوده و کیفیت مطلوب نداشتیم.

مدیرعامل آبفای استان تهران درباره شرایط مصرف آب در تهران و نوع برخورد با پرمصرف ها ادامه داد: به طور کلی قانونی برای قطع آب پرمصرف ها نداریم اما به این مشترکین با هماهنگی و یاری نهادهای ذیربط نخست هشدار داده شده و سپس قطعی موقت آب را انجام می دهیم که مدت آن حدود 3 تا 4 ساعت است.

به گفته این مقام مسئول 20 درصد مردم تهران پرمصرف هستند که بیشتر محدوده شمال تهران را دربر می گیرند. از این میزان تنها 2 تا 3 درصد شامل قطعی موقت آب شدند. این در حالی است که 65 درصد مردم تهران زیر خط نرمال از آب استفاده می نمایند و 15 درصد نیز به صورت نرمال مصرف آب دارند.

لازم به ذکر است با همکاری مردم که قابل تقدیر است توانستیم شاهد افزایش مصرف نباشیم و به طور کلی وضعیت فرهنگی مصرف آب در کشور نسبت به گذشته ارتقا یافته است.

بختیاری با بیان اینکه 80 درصد از طرح های آبفای استان تهران با استفاده از منابع و اعتبارات داخلی شرکت است، گفت: 20 درصد از اعتبارات را به وسیله بودجه های دولتی استفاده می کنیم این در حالی است که اکنون پروژه تعطیل و نیمه تعطیل نداریم.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح آب اضطراری در تهران مقوله نادری بین شهرهای جهان است، گفت: اجرایی شدن این طرح تنها در توکیوی ژاپن اجرا شده است و از جمله فواید آن می توان به تامین آب مردم در زمان زلزله به صورت سه روز متوالی اشاره نمود.

مدیرعامل آبفای استان تهران توضیح داد: 374 نقطه برای اجرای طرح آب اضطراری برنامه ریزی شده است که امسال 30 نقطه آن را باید تا سرانجام سال تکمیل کنیم که عمدتا منابع جنوبی شهر تهران را دربر می گیرد.

این مقام مسئول میزان بدهی این شرکت را 100 میلیارد تومان مطرح کرد و گفت: از این میزان 40 میلیارد تومان آن را به صورت تهاتر با بخش های نظامی وصول کردیم.

بختیاری در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه موافق افزایش تعرفه آب هستید، شرح داد: قیمت آب شرب در ایران تکلیفی است و دولت تصمیم دارد که به منظور یاری به رفاه عمومی، بخش قابل توجه هزینه فراوری این کالا را در قالب یارانه بپرازد به این ترتیب که هر متر مکعب آب هزینه ای معادل 2 هزار و 500 تومان دربر دارد که ما تنها 600 تومان از مشترکین دریافت می کنیم. این در حالی است که کیفیت آب شرب بعضی نقاط تهران از آب معدنی نیز مطلوب تر است.

وی اضافه کرد: عموما هزینه آب در قالب شارژ ساختمان ها پرداخت می گردد به این ترتیب مردم تصوری از پرداخت هزینه های آب ندارند. به طور مثال با وجود اینکه 70 درصد منابع آب شیرین جهان در کانادا واقع شده است مردم این کشور برای هر متر مکعب آب، 7 دلار می پردازند این در حالی است که در ایران هزینه هر متر مکعب آب کمتر از یک دهم دلار است. حال آنکه میزان بارندگی در کانادا 10 برابر ایران است.

مدیرعامل آبفای استان تهران با اشاره به اینکه 35 درصد مصارف آب در تهران مربوط به بخش شرب می گردد، شرح داد: راندمان آب کشاورزی در ایران 35 درصد است در حالی که در جهان معادل 65 درصد است. به این ترتیب می توان گفت مصرف روزانه آب تهران به اندازه دریاچه چیتگر است.

بختیاری در سرانجام میزان اتصال مشترکین به شبکه فاضلاب را 52 تا 53 درصد اعلام نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 703

به "کلنگ زنی 10 تصفیه خانه در دهه فجر سال جاری، هدر رفت شبکه، 23 درصد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلنگ زنی 10 تصفیه خانه در دهه فجر سال جاری، هدر رفت شبکه، 23 درصد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید